Munca de acasă nu este atât de profitabilă opentru companii, pe cât se credea
Publicat de Corina Muntean, 6 martie 2024, 08:18
Potrivit unei analize, performanţele companiilor ‘work from home’ după pandemie arată că unele au suferit scăderi pe burse, iar altele continuă să strălucească.
Pandemia de covid pare deja să fie o amintire îndepărtată pentru mulți oameni, dar schimbările pe care izolarea le-a creat în societate continuă să producă efecte. Unul dintre cele mai vizibile este trendul de a lucra de acasă, ce a evoluat acum într-un mediu de lucru hibrid, deoarece companiile doresc ca angajaţii lor să lucreze la birou cel puţin o parte din timp.
Conform unei analize realizată de analistul eToro, Bogdan Maioreanu, multe dintre companiile ‘staruri ale pandemiei’ care au ajutat sute de milioane de angajaţi să traverseze perioada de izolare şi au facilitat trecerea de la munca de la birou la munca de acasă s-au arătat surprinzător de reziliente, chiar dacă unele dintre cele care au strălucit în acea perioadă au ieşit din atenţia publicului în ultimii doi ani, pe măsură ce situaţia a revenit la normal.
Analistul a alcătuit un coş de 15 acţiuni ale firmelor globale care în timpul pandemiei au devenit campioanele mediului de ‘muncă de acasă’, cum ar fi companii de gaming, magazine de bricolaj şi producători de echipamente de fitness, platforme de comerţ electronic şi livrare la domiciliu, centre de date şi cloud computing, găzduire web şi videoconferinţe. La sfârşitul anului 2021, acest coş înregistra o creştere de 70% faţă de valoarea sa la 1 ianuarie 2020, depăşind indicele S&P 500 care crescuse cu doar 48%, spune analistul. Ulterior, la patru ani distanță de începutul pandemiei din 2020, coşul de acţiuni ‘munca de acasă’ prezintă o creştere globală de doar 47%, uşor sub performanţa indicelui S&P 500, care a crescut cu 57%. Bogdan Maioreanu spune că motivele sunt complexe. Un sondaj recent realizat pe 130 de directori executivi arată că 99% dintre aceştia văd în continuare beneficiile pozitive ale opţiunilor de lucru flexibil. Doar 5% au declarat că firmele lor se vor întoarce la birou cu normă întreagă în următorii doi ani.
În ceea ce priveşte companiile care practică munca hibridă, consensul pare să fie de două sau trei zile de lucru de acasă pentru 54% dintre respondenţi. Dar lucrul hibrid sau de la distanţă are propriile provocări, comunicarea eficientă fiind una dintre acestea. Unele tendinţe privind munca de acasă au supravieţuit pandemiei, dar investitorii par să fi trecut la alte trenduri mai noi, cum ar fi vehiculele electrice şi inteligenţa artificială, în timp ce giganţii din domeniul tehnologiei sunt printre puţinii care şi-au păstrat locul de favoriţi ai investitorilor.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.