Moș Crăciun e cel mai scump brand de celebritate din lume

Publicat de Corina Muntean, 25 decembrie 2018, 11:00
Să deţii o idee, un concept, o imagine – singulare, unice care să te diferenţieze de concurenţă îţi poate aduce miliarde. Şi cum să te diferenţiezi altfel în toiul sărbătorilor de iarnă, decât folosindu-te de imaginea unui Moş cu barbă albă, cunoscut în lumea întreagă. Dar care este valoarea reală a lui Moş Crăciun?
Modelul de afaceri al lui Moș Crăciun este un model de afaceri vechi de peste 200 de ani. Desigur, sentimental este Moşul este inestimabil, pentru că mereu aduce cadouri copiilor cuminţi. Şi totuşi, el a fost evaluat şi finanicar. O agentie specializată a făcut socotelile şi ajuns la concluzia că Moş Crăciun este cel mai valoros si mai puternic brand din lume, depăşind cu mult imaginea companiilor cotate pe primele locuri- Apple, Google sau Microsoft. Potrivit Brand Finance, Moş Crăciun valorează 1.600 de miliarde de dolari. Prin comparatie, brandul nr.1 mondial din topul Forbes – Amazon valorează în 2018 doar 150,8 miliarde de dolari. Pentru această estimare ieşită din practicile uzuale, au fost folosite aceleaşi instrumente de măsurare ca şi în cazul brandurilor comerciale. Au fost luate în considerare vânzările asociate cu imaginea lui Moş Craciun, atât de produse cât şi de servicii. Şi s-a ajuns la concluzia că Moş Crăciun este imaginea care vinde cel mai bine.
Nu e de mirare că firme gigant precum Coca Cola, WV sau KFC au încercat ori încearcă asocierea cu personajul de basm, aşteptându-i parcă aprobarea pentru lansarea campaniilor de marketing când vine sezonul rece. Brand Finance, susţine că parteneriatul cu aceste companii a condus la o ajustare a brandului care i-a adus o identitate vizuală şi mai puternică. Moş Crăciun se bucură acum de recunoaştere în toată lumea şi este un ambasador extrem de eficient pentru sute de branduri. Imaginea lui Moș Crăciun a fost menținută și consolidată prin cântece, radio, televiziune, cărți pentru copii, filme și publicitate. Care este cheia succesului său? Conform modelului de afaceri Canvas, brandul are o propunere de valoare: o promisiune clară și fermă. Ambiția sa este de a face visele copiilor să devină realitate, iar promisiunea lui este aceea de a oferi tuturor o zi de Crăciun de neuitat. În plus, la categoira clienţi, se adresează maselor: indiferent de vârstă, origine sau sex, Crăciunul este sărbătorit de o mulțime de oameni din întreaga lume. Pe lângă faptul că este un povestitor înnăscut și prietenul tuturor, Moș Crăciun este, de asemenea, un maestru în gândirea modelului de afaceri, pentru că reuşeşte să construiască o comunitate de fani care să lucreze împreună pentru a crea o marcă bazată pe dragoste, care creşte în valoare.
Conform Brand Finance, există mulţi sceptici care susţin că Moş Crăciun este un fals şi nu reprezintă decât un truc de marketing. Şi totuşi, Moș Crăciun dovedeşte faptic că este cel mai valoros brand de celebritate din lume. Iar atunci când îţi legi imaginea de o celebritate ai aproape întotdeauna de câştigat. Faceţi şi voi la fel, dacă vreţi să vă umpleţi buzunarele.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.
Sursa: www.brandfinance.com