Ministerul Educației vrea să reintroducă examen de admitere la liceu
Publicat de Corina Muntean, 12 iulie 2021, 14:20
În această săptămână, Guvernul îşi va asuma prin memorandum ţintele şi obiectivele proiectului „România Educată”.
Printre noutăți se numără și posibilitatea ca unele licee, la care cererea depăşeşte oferta de locuri, să organizeze examene de admitere.
Propunerea a ridicat nemulțumiri în rândul elevilor, iar mai multe asociații ale acestora susțin că examenul de admitere va produce o profundă inechitabilitate în rândul elevilor, pentru că subiectele vor fi concepute la nivel de unitate de învăţământ, neexistând un standard unitar de evaluare al elevilor.
Pe de altă parte, liceele de prestigiu vor putea avea elevi mai buni, mai ales cele teoretice.
Directorul Colegiului Național ”Alexandru Papiu Ilarian”, Cristina Someșan:
Colegiile care au rezultate foarte bune, discutăm de învățământul liceal, filiera teoretică, mai mult, având și concurență mare și copii cu mult potențial care doresc să urmeze cursurile, mă gândesc că în cea mai mare parte, ar agrea un asemenea examen de admitere. Poți să spui că este oarecum discriminatoriu, deși, dacă iei prin comparație cu admiterea la universități sau admiterea care a fost cu mai mulți ani în urmă la licee, ar însemna doar o soluție pentru ca fiecare copil să găsească locul care i se potrivește.
Pe de altă parte, deocamdată este vorba doar de declarații, fără să fie stabilit nimic concret, a subliniat președintele Sindicatului ”Spiru Haret” Mureș, Maria Rezi:
Nu există ceva concret care să zică da, așa vrem, așa dorim. Pentru ceea ce se dorește, trebuie să se facă metodologii, să se stabilească foarte clar fiecare ce are de făcut. Or, la ora asta, totul este la nivel de poveste.
Directorii și-ar dori ca sistemul educațional să fie mai stabil, iar schimbările să nu se facă de fiecare dată când se schimbă ministrul Educației.
Revine Cristina Someșan:
Întotdeauna discutăm ce-o să fie, ce-o să fie peste un an, ce-o să fie nu știu când. N-ar fi rău să ne uităm și la lucrurile din prezent, de ce se poate îmbunătăți acum și să avem și o oarecare stabilitate. Odată pus un program, un calendar, să știm că putem conta pe el o perioadă de timp. Așa, urmărim cu toții știrile, să vedem ce mai e valabil, ce nu mai e valabil. Cred că această nesiguranță este extrem de obositoare pentru toată lumea.
Proiectul „România educată” prevede și examene pentru competenţe, descentralizare, flexibilitate, pregătirea continuă a profesorilor şi şcoli adaptate la piaţa muncii.
Raluca Creț