Media & Culture Days – eveniment organizat de Radio România și ABU
Publicat de MIRELA ROTAR, 8 decembrie 2021, 17:12
Sinteza conferinţei
Marți, 7 decembrie, Radio România a susţinut, în parteneriat cu ABU – Asia-Pacific Broadcasting Union, conferința Media & Culture Days, o nouă platformă de schimb de experiențe și bune practici între jurnaliști din Europa și arealul Asia-Pacific. Din rațiuni legate de restricțiile impuse de pandemie, conferința s-a desfășurat online, pe ZOOM.
Media & Culture Days reprezintă o continuare a proiectului de succes Media 2020, care s-a desfășurat începând din 2015, la inițiativa Radio România și a ABU și care a reușit, în 5 ani consecutivi, să creeze premisele unei cooperări strânse între profesioniști de media de pe ambele continente.
Tema principală a conferinţei a fost, în acest an, Cultura.
În deschiderea conferinței au vorbit Răzvan Ioan Dincă, Președinte Director General al Radio România şi dr. Javad Mottaghi, Secretar General al ABU. „În momente de criză, cultura devine un teritoriu fragil, mult prea adesea sacrificat în fața unor priorități considerate mai urgente. Pe de altă parte noi, ca reprezentanți ai mediei publice, suntem conștienți că pentru public cultura este aerul de care are nevoie, mai ales în perioade de cumpănă. Cultura nu este opțională, ea este vitală pentru manifestarea identității și a valorilor noastre”, a declarat Răzvan Ioan Dincă, Președintele Director General al Radio România.
„Anul trecut, când conferința își atinsese ținta care fusese fixată, în urma unei analize comune, am hotărât să continuăm acest parteneriat, care în acești ani a reușit să aducă în prim-plan probleme de interes major cu privire la impactul erei digitale și al evoluției atât de rapide a mijloacelor de comunicare în plan global. Pandemia ne-a obligat să reflectăm asupra altor chestiuni la fel de importante, iar cultura este, așa cum am putut constata pe parcursul acestor doi ani de criză, esențială”, a afirmat Dr. Javad Mottaghi, Secretar General ABU.
Despre cultura în pandemie a vorbit şi Alexandru Tomescu, violonist și solist al Orchestrelor și Corurilor Radio: „Pandemia ne-a forțat să facem un pas în spate, să vedem ceea ce contează. Ca muzician, viața mea e pe scenă. Am ținut multe concerte online, dar totul e diferit, pentru că pierzi contactul fizic. Esența sălilor de concert o fac oamenii, altfel sălile goale par coborâte dintr-un scenariu de science fiction. Pandemia ne-a demonstrat, încă o dată, că avem nevoie în viețile noastre de frumos și de cultură”.
Cele două sesiuni ale conferinţei au fost precedate de intervenții realizate de Dan Şanta, Director Relaţii Internaţionale Radio România, în calitate de moderator, și filmate în spații de importanță istorică și culturală din București: Palatul Mogoșoaia, Scara Voievozilor de la Palatul Regal (Muzeul Național de Artă al României) și Librăria Cărturești.
Prima sesiune, The Changing World of Media and Culture, moderată de Flavia Voinea, Manager Radio România București FM, a atins o serie de probleme stringente legate de cultură și media: impactul culturii asupra mediei publice, explozia noilor tehnologii şi influența asupra culturii și artelor, rolul social media în crearea și difuzarea conținutului cultural, atragerea tinerilor spre cultură prin media publică.
Taro Kunimi, Senior Producer Media Development & Strategy Center, NHK Japonia, a prezentat un proiect inițiat de postul public de radio și televiziune din Japonia, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă din Tokyo, prin care mai multe obiecte de tezaur și artefacte din patrimoniul național japonez au fost digitalizate și prezentate publicului în cadrul unor expoziții virtuale.
Edita Kudlacova, Head of Radio, EBU, a vorbit despre cum au reușit posturile de radio din Europa (membre EBU) să facă față pandemiei producând, promovând și transmițând cultură. Din sondajele realizate de mai multe posturi de radio din Europa, în perioada pandemiei, radioul a înregistrat o creștere a audienței – în medie cu 11 procente, dar și o sporire a încrederii din partea publicului.
Dato Kamil Othman, Consultant în industriile creative din Malaysia, a vorbit și despre „latura pozitivă” a pandemiei: prin încetinirea ritmului, a sporit timpul reflecției, și astfel difuzorii de radio și TV au avut răgazul să realizeze cât de importantă este cultura și cât este de vital să comunicăm cultură unii cu alții, inclusiv prin cele mai noi tehnologii digitale, chiar și prin ultimul format apărut pe piața digitală, NFT. „Conținutul este rege”, a afirmat Kamil Othman.
Sylvestre Defontaine, Director Departamentul Cultură și Muzică RTBF, Belgia, a prezentat un proiect demarat de RTBF pentru a susține artiștii, prin organizarea, până acum, a 54 de concerte în parteneriat cu săli de concerte din Bruxelles, dar și din alte orașe belgiene.
Cea de a doua sesiune, cu titlul Real World Examples of How the Media Are Moving into a Changing Cultural Landscape, moderată de Olya Booyar, Director Radio, ABU, a cuprins studii de caz cu privire la o serie de proiecte de succes derulate pe durata pandemiei. Primul proiect prezentat a fost Acasă, realizat de Radio România Cultural, care cuprinde povestea ultimilor doi ani în care postul de radio și-a regândit grila de programe pentru a fi alături de public. Concluzia proiectului prezentat de RRC este că, cea care ne-a salvat în această perioadă a fost cultura.
Hanizah Hamzah, Head of TV ABU, a prezentat o serie de proiecte de distribuție de conținut cultural și muzical sub egida Solidarity to Covid 19 – ABU 19 Content Database.
Davide Schiappapietra, Head of Language Content, SBS, Australia, a prezentat proiectele SBS care au vizat alianța între cultură și media pentru a fi alături de public în acești ani de pandemie, iar Laurent Nègre, director al Departamentului Cultură al RTS, Elveția, a prezentat cele 30 de „tribune libere” unde artiștii au putut evolua pe scenele deținute de RTS la Geneva și Lausanne. Ulterior, înregistrările acestor concerte și piese de teatru au fost transmise pe canalele RTS și pe platformele digitale.
Postul Voice of Vietnam a prezentat un program de entertainment ce promovează muzica tradițională vietnameză. O altă inițiativă prezentată în această sesiune a fost COOLsound, un proiect de promovare a artiștilor români pe o platformă online interactivă, susținut de Radio România și coordonat de Oltea Șerban-Pârâu. Proiectul Radio China International, A Thousand Ways – o inițiativă având ca scop aprofundarea cunoștințelor despre istoria și patrimoniul cultural chinez a incheiat sesiunea.
Conferința a fost urmărită online de 114 participanți din Afghanistan, Australia, Belgia, Brunei, Cambodgia, China, Cehia, Franța, Grecia, Ungaria, India, Indonezia, Italia, Japonia, Iordania, Liban, Lituania, Malaysia, Myanmar, Nepal, Olanda, Pakistan, România, Rusia, Singapore, Elveția, Taiwan, Thailanda, Turcia, Turkmenistan, Marea Britanie, State Unite și Vietnam.
În condiţii de relaxare pandemică, următoare ediţie a conferinţei, organizată de Radio România şi ABU, se va desfăşura în Indonezia.