Marile afaceri de familie
Publicat de Corina Muntean, 4 octombrie 2021, 10:25 / actualizat: 7 octombrie 2021, 14:27
Marile afaceri de familie sunt mai durabile decât companiile ridicate de acționari eterogeni. Cele mai mari 500 de afaceri de familie din lume au realizat la nivel global venituri totale de 7.000 de miliarde de dolari.
Cele mai mari 500 de afaceri de familie din lume au obţinut venituri în valoare totală de 7,28 trilioane de dolari, având 24,1 milioane de angajaţi în 45 de ţări diferite. Conform raportui Global Family Business Index realizat de EY şi Universitatea din St. Gallen, marile afaceri de familie au demonstrat o rezistenţă incredibilă în această perioadă de criză generată de pandemie. Acest tip de afacere a acordat prioritate susţinerii angajaţilor şi s-a orientat în această perioadă către noi soluţii de business. Pentru a traversa această perioadă dificilă, firmele de familie aleg să-şi diversifice consiliile de administraţie, să promoveze noua generaţie în roluri de conducere şi să stabilească noi standarde în abordarea aspectelor de mediu, sociale şi de guvernanţă, arată reprezentanții EY România. Conform studiului, deşi afacerile de familie, în special cele din sectorul turismului şi HoReCa, au resimţit efectele pandemiei provocate de COVID-19, multe dintre acestea au profitat de context pentru a se reorienta. Astfel, o serie de organizaţii şi-au reprofilat capacităţile de producţie pentru a crea articole esenţiale, precum viziere şi ventilatoare respiratorii, în timp ce altele au asigurat sprijin financiar altor companii, manifestându-şi angajamentul faţă de inovaţie şi o conştientizare profundă a responsabilităţii sociale. Totodată, aceste organizaţii au dat dovadă de rezilienţă în special afacerile de familie din sectorul produselor de larg consum, care au înregistrat venituri în valoare de 15,39 miliarde de dolari. Per total, companiile deţinute de familii, din acest sector, şi-au păstrat statutul de mari angajatori, având în medie 56.150 de angajaţi. În pofida perioadei dificile din ultimul an, Europa continuă să fie o zonă geografică propice pentru acest tip de organizaţii. Germania este ţara de origine pentru 16% dintre companiile din cadrul studiului, reflectând soliditatea economiei germane şi tradiţia înfiinţării de afaceri de familie în această ţară, în care 90% dintre companii sunt deţinute de familii. O treime dintre afacerile de familie incluse în studiu îşi au sediul pe continentul american, SUA înregistrând cel mai mare număr de astfel de companii (119, echivalentul a 24% dintre acestea). Pe de altă parte, 55 dintre companiile care provin din China continentală, Hong Kong, Taiwan, Japonia şi Coreea de Sud generează 87% (835 miliarde de dolari) din veniturile totale din regiunea Asia-Pacific. Potrivit studiului folosirea cunoştinţelor, ideilor, tehnologiilor şi abilităţilor digitale ale noii generaţii le-ar putea susţine dezvoltarea afacerilor de familie, într-un mediu în care preferinţele clienţilor se află în continuă schimbare.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.