Manualul unic nu a fost pe placul elevilor și al profesorilor
Publicat de Corina Muntean, 11 februarie 2019, 17:29
Ministerul Educaţiei a decis să renunțe la manualul unic.
Conform noii proceduri, va avea loc o licitaţie deschisă, iar pentru fiecare disciplină vor fi declarate câştigătoare cele mai bune trei oferte, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute, în urma unei evaluări, realizate de Consiliul Naţional pentru Evaluare şi Acreditare.
Vor fi cooptaţi experţi, care ar urma să remedieze posibilele erori ştiinţifice, care ar putea să apară în manual.
Inspectorul școlar general al județului Mureș, Ioan Macarie, a arătat că noul sistem va încuraja concurența între autorii de manuale:
Consider că este o măsură foarte utilă de încurajare a competiției privind manualele și cred că rezultatele se vor vedea în perioada imediat următoare, atunci când manualele vor fi tipărite. Speranța mea este că nu vor mai apărea manuale greșite.”
Directorul Colegiului Național ”Unirea” din Tîrgu-Mureș, Aurora Stănescu, a precizat că, până acum, manualele erau alese de o comisie de experți:
S-a mers o bună perioadă de timp pe linia manualelor diferențiate. Era un proces care se desfășura în fiecare școală. La nivelul comisiei metodice, în relație cu Inspectoratul Școlar Județean, în relație cu disciplinele aferente, se hotăra alegerea unui manual, bineînțeles, din cele aprobate de Ministerul Educației Naționale, din cele avizate, noi aveam un nomenclator al manualelor avizate.”
În ceea ce privește manualul unic, Aurora Stănescu consideră că acesta ar putea limita alegerea profesorilor în cele mai bune metode de predare:
Manualul unic, la un moment dat ar putea să restrângă posibilitatea alegerii unui tip de informație. Profesorul, la un moment dat, putea să se îndrepte către un manual care să fie mai atractiv pentru exercițiile oferite, pentru bagajul informațional sau, dimpotrivă, să meargă spre un manual care viza latura practică a disciplinei. În sensul acesta, ne gândim că revenirea la manualele diferențiate ar fi binevenită.”
Nici elevii nu sunt încântați de manualul unic. Maria Bucșea, olimpică la Colegiul Național ”Unirea”, este de părere că un singur manual ar putea limita accesul la informații:
La fel ca mulți tineri, eu consider că un astfel de manual limitează clar accesul la informații și, ca toți colegii de o generație cu mine, noi toți am lucrat 4 ani de liceu pe principiul manualului diferențiat, fapt care mie personal mi-a fost util mai ales pentru pregătirea pentru concursuri și olimpiade școlare. Nu consider adecvată limitarea la un singur manual și un singur autor, deoarece materiile școlare necesită o perspectivă largă asupra studiului din care trebuie abordate. Manualul ideal nu există, așa cum nici elev și nici profesor ideal nu poate să existe însă, totuși, eficiența poate rezulta dintr-o paletă largă de opțiuni pe care un manual le oferă.”
Monopolul statului pe piaţa de carte şcolară, existent şi în Ungaria, a fost condamnat recent de CEDO.
Raluca Creţ