Mai puțini elevi în județul Mureș
Publicat de radiomures, 15 septembrie 2017, 17:30
Reducerea populației școlare a județului Mureș este o tendință constantă în ultimii ani, fiind pusă de către inspectorul general școlar, Ioan Macarie, pe seama declinului demografic general al țării.
Astfel, la ședința de bilanț de astăzi, s-a arătat că anul trecut au urmat cursurile peste 86 de mii de copii, cu 1.060 mai puțini decât în anul școlar 2015-2016 și cu mai bine de 2000 față de cel anterior.
Însă ca infrastructură școlară și facilități educaționale, Transilvania este pe primul loc pe țară, iar Tîrgu-Mureșul ocupă locul patru, după Oradea, Brașov și Pitești, a subliniat Ioan Macarie.
În ce privește programele guvernamentale, județului Mureș i-a alocat un buget de 189.000 lei.
La nivel de județ nu au fost repartizate microbuze școlare, iar inspectorul general a cerut o situație a celor existente. Potrivit acestuia, multe dintre ele reprezintă un adevărat pericol pentru elevi.
Elevii mureșeni nu vor beneficia nici anul acesta de mere pentru că, afirmă Ioan Macarie, furnizorii nu s-au înțeles inițial la … dimensiunea fructului!
Pentru programul lapte-corn vor fi, anul acesta școlar, 60.045 de beneficiari, și de luni va începe distribuirea produselor. Pentru programul fructe în școli, când s-au înțeles la dimensiunea mărului, au zis că trebuie să le dăm copiilor fructe. Când au stabilit fructele, iar s-au încurcat că nu mai mergea mărul cu laptele sau cu iaurtul. Cert este că anul acesta școlar iarăși nu vom avea fructe în școli!
Vom mai avea 319 beneficiari la programul ”Euro” și 543 la bani de liceu. Ministerul dorește să continue programul ”Masa caldă”, și a mai propus, pe lângă Band, încă 3 unități școlare, respectiv Valea Izvoarelor, Vânători și Petelea.”
O altă problemă o reprezintă acoperirea unităților școlare în materie de psihologi, logopezi și mediatori, atrage atenția directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Mureș, Porkolab Annamaria.
Potrivit acesteia, doar 40% din unitățile școlare pot fi acoperite de specialiștii existenți la nivelul județului. Ea a rugat directorii de școli să aibă în vedere metodologia privind încadrarea în grad de handicap a copiilor și orientarea școlară și profesională, deoarece fiecărui copil i se atașează un responsabil de caz:
Am reușit, cu cei 54 de psihologi, să consiliem 16.000 de elevi, în terapie logopedică 1911 elevi, asta însemnând 56 de elevi pe logoped- 21 de logopezi avem în județ. Și avem 8 mediatori școlari, cu care am reușit, eu zic o performanță, să școlarizăm 171 de copii. Deci nu putem cuprinde decât cam 40 la sută din necesarul de activități, de aceea CJRAE Mureș a înființat un serviciu de urgență pentru copiii care au nevoie de terapie logopedică și consiliere psihologică, și am înființat un centru de urgență la nivelul CJRAE, unde primim acești copii.”
La capitolul nereușite, inspectorul școlar general, Ioan Macarie a menționat inexistența în premieră a rețelei școlare la Tg. Mureș, exprimându-și speranța ca în cursul acestui an școlar, problema Liceului Teologic Romano-Catolic să fie rezolvată.
Valeriu Russu