Mai mulți profesori de sprijin pentru copiii cu cerințe speciale
Publicat de MIRELA ROTAR, 18 februarie 2019, 12:33
Nu de clase speciale au nevoie copiii cu cerințe educaționale speciale, ci de mai mulți consilieri școlari sau profesori de sprijin, spun specialiștii în domeniu și ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, care a revenit asupra declarației inițiale, atât de controversate.
Separarea în clase speciale nu va duce la creșterea performanțelor acestora ci mai degrabă la izolarea lor, spun profesorii.
În Tîrgu-Mureș nu sunt foarte mulți copii certificați cu astfel de cerințe speciale, precum autismul sau tulburări de ADHD. Sunt, însă zone total descoperite în județ, a precizat pentru Radio Tîrgu-Mureș inspectorul școlar general, prof. Ioan Macarie:
Doamna ministru a revenit și a spus că își dorește îmbunătățirea calității predării la aceste clase în sensul de a asigura mai mulți profesori de sprijin, pentru că aici este întreaga problemă, lipsa profesorilor de sprijin. Asta trebuie rezolvată, nu clase separate. Deci, copiii aceștia cu cerințe educaționale speciale sunt integrați în învățământul de masă dar nu este suficient. Și noi, în județul Mureș avem o lipsă acută de profesori de sprijin. E vorba de zona Târnăveni dar și la Mihai Viteazul unde sunt astfel de cazuri. Noi chiar îi tratăm la modul cel mai serios : nici un astfel de copil nu a fost tratat separat decât programa școlară în învățământul de masă. Dar lor le trebuie mai mare atenție, răbdare, profesionalism.
Potrivit specialiștilor, consilierii școlari sunt atât de puțini încât nu pot aloca mai mult de 2 minute fiecărui elev.
La Școala Generală ”Tudor Vladimirescu” din Tîrgu-Mureș, de exemplu, sunt peste 700 de elevi și un singur profesor de sprijin.
15 copii cu nevoi speciale sunt certificați aici, însă numărul celor care au nevoie de sprijin este cu mult mai mare, a precizat directorul unității, prof. Gabriela Șandru:
În momentul în care un copil are nevoi speciale, evident că aceste nevoi nu se manifestă doar în momentul în care profesorul este acolo, la casă, ci el are nevoi speciale tot timpul. Noi avem un consilier pe școală ori noi avem mai mulți copii care au nevoi speciale. Acesta se ocupă de cei 15 copii certificați în mod special și are ședințe de consiliere cu clasa. Sunt copii cu cerințe educaționale speciale și cei care au tulburări de comportament dar nu sunt în categoria certificată, spun așa, inclusiv copiii cu potențial foarte mare. Mai sunt copii care nu se manifestă în mod vizibil, deci nu creează probleme clasei dar și acești copii au nevoie de ajutor.
În majoritatea țărilor europene, numărul profesorilor de sprijin este adaptat la cerințele de consiliere din fiecare unitate școlară. Astfel, există cazuri când un consilier școlar are în grijă doar 2 sau 3 copii cu nevoi educaționale speciale.
Cristina Bulbescu