Lipsă acută de profesori de sprijin în Mureș!
Publicat de Corina Muntean, 2 decembrie 2019, 17:12
Doar 30% din necesar este acoperit la nivelul județului, prin urmare doar 54 de copii cu nevoi speciale beneficiază de psihopedagogi astfel încât să poată ține pasul cu cerințele școlare.
Peste 100 de elevi mureșeni cu diferite forme de handicap trebuie să se descurce singuri cu sarcinile școlare deoarece nu beneficiază de nici un sprijin.
Ar trebui cel puțin încă 10 profesori la nivel de județ, a precizat pentru Radio Târgu-Mureș directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Mureș, Adriana Cerghedi:
Noi, la Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională avem psihologi, logopezi și, din păcate, la nivel de județ avem doar 16 profesori de sprijin dintre care 10 pe secția română și 6 pe secția maghiară. Deci, aș putea să spun că suntem într-o lipsă acută de profesori de sprijin pentru că numărul copiilor cu cerințe speciale e destul de ridicat, atât în școlile de masă cât și în școlile incluzive. În acest moment, avem 125 de copii care nu beneficiază de profesori de sprijin.
Posturile alocate sunt toate ocupate dar e nevoie de un normativ mai mare, a precizat inspectorul școlar general al ISJ Mureș, prof. Ioan Macarie:
La nivel de Inspectorat Școlar împreună cu Centrul Județean de Resurse Educaționale vom face imediat în perioada următoare o analiză pentru că este nevoie și sunt solicitări și dorim foarte mult să venim în sprijinul acestor copii: posturile toate care ne sunt date până acum sunt ocupate dar ne-ar mai trebui încă pe atâta…
7 dintre profesorii de sprijin se află în Târgu-Mureș iar cei mai mulți din zonele rurale sunt pentru limba maghiară, mai spune directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Mureș, Adriana Cerghedi:
Dintre cei 16 profesori de sprijin, 7 sunt pe Târgu-Mureș, unul este pe Reghin, mai avem un profesor de sprijin la Miercurea Nirajului, la secția maghiară, și în mediul rural, sunt acoperite doar 5 unități de învățământ: Acățari, Valea Izvoarelor, Gănești, Sântana de Mureș, Sâncraiul de Mureș și toate sunt pe secția maghiară, doar Sâncraiul de Mureș este pe secția română.
Școala Generală ”Tudor Vladimirescu” din Tîrgu-Mureș este una dintre puținele școli care beneficiază de profesori de sprijin. Chiar și așa, acesta nu este suficient pentru cei peste 700 de elevi ai școlii a precizat directorul unității, prof. Gabriela Șandru:
În momentul în care un copil are nevoi speciale, evident că aceste nevoi nu se manifestă doar în momentul în care profesorul este acolo, la casă, ci el are nevoi speciale tot timpul. Noi avem un consilier pe școală ori noi avem mai mulți copii care au nevoi speciale. Acesta se ocupă de cei 15 copii certificați în mod special și are ședințe de consiliere cu clasa. Sunt copii cu cerințe educaționale speciale și cei care au tulburări de comportament dar nu sunt în categoria certificată, să zic așa, inclusiv copiii cu potențial foarte mare. Mai sunt copii care nu se manifestă în mod vizibil, deci nu creează probleme clasei dar și acești copii au nevoie de ajutor.
În majoritatea țărilor europene, numărul profesorilor de sprijin este adaptat la cerințele de consiliere din fiecare unitate școlară. Astfel, există cazuri când un consilier școlar are în grijă doar 2 sau 3 copii cu nevoi educaționale speciale.
Cristina Bulbescu