La capitolul digitalizării, Estonia este campioană mondială
Publicat de Corina Muntean, 11 octombrie 2022, 10:59
Dar nici România nu stă rău, cel puțin la nivelul companiior. Spre deosebire de firmele de stat, aproximativ 70% dintre companiile din țara noastră au demarat până acum cel puţin o acţiune de digitalizare internă, semnă că mediul privat încearcă să țină pasul cu tendințele mondiale.
Aproximativ 70% dintre companiile din România au demarat, până în prezent, cel puţin o acţiune de digitalizare a proceselor, este concluzia studiului efectuat de o companie românească, dezvoltatoare de software. Natalia Lepădatu, cofondator DigiSinergy, consideră în 2023, ritmul de robotizare a companiilor din România să accelereze, indiferent de evoluţia programului de digitalizare finanţat din fonduri europene, întrucât liderii de business înţeleg că investiţiile în digitalizare vor face diferenţa între supravieţuirea pe piaţă a businessului sau un final mai puţin fericit. Antreprenorii caută soluţii digitale şi de automatizare, ceea ce indică faptul că sunt mai orientaţi către acţiuni concrete. De cele mai multe ori, se încearcă digitalizarea cu paşi mici, cu proiecte pilot, care vizează câte un proces, pe rând’, precizează Lepădatu. Cele mai multe robotizări / automatizări vizează managementul documentelor, indiferent că sunt facturi, procese verbale, chitanţe, bonuri etc. Potrivit sursei, ritmul de digitalizare va fi mai accelerat în România faţă de alte state europene, în contextul în care gradul de digitalizare al companiilor din ţara noastră şi al instituţiilor publice este cel mai scăzut.
Necesitatea de digitalizare este cu atât mai mare în România, cu cât, potrivit Indicelui Economiei şi Societăţii Digitale (DESI) instituit de Comisia Europeană, ponderea IMM-urilor care au cel puţin un nivel de bază de intensitate digitală este de doar 22%, iar procentajul întreprinderilor care fac schimb electronic de informaţii de doar 17% – cele mai scăzute din Uniunea Europeană. Astfel, România se situează pe locul 27 din cele 27 de state membre ale UE în ediţia din 2022 a Indicelui Economiei şi Societăţii Digitale, precizează sursa citată. Doar 12% dintre IMM-urile din România efectuează vânzări online şi 4% efectuează vânzări online la nivel transfrontalier.
Adoptarea tehnologiilor avansate, cum ar fi tehnologia de tip cloud, a atins doar 11%, în comparaţie cu media UE de 34%. În ceea ce priveşte inteligenţa artificială, doar 1% dintre întreprinderi au adoptat astfel de tehnologii (față de media UE: 8%). Ponderea în ceea ce priveşte prelucrarea volumelor mari de date rămâne, de asemenea, relativ scăzută, fiind de 5%’. Potrivit DigiSinergy, exact aceste segmente vor avea parte, în perioada următoare, de o atenţie sporită din partea managementului companiilor şi a autorităţilor care sunt în măsură să impulsioneze procesul de digitalizare.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.