Iubirea sau lipsa ei poate fi cuantificată financiar
Publicat de Corina Muntean, 11 septembrie 2023, 11:35 / actualizat: 11 septembrie 2023, 12:39
Lipsa iubirii de sine are un impact cuantificabil asupra sănătăţii financiare a tinerilor români, arată un studiu realizat de Mercury Research pentru ING Bank. Conform calculelor, suma pe care au cheltuit-o tinerii pentru a face faţă unor sentimente precum nemulţumirea faţă de propria imagine, autocritica, autoînvinovăţirea sau stima de sine scăzută este de aproximativ 140 de milioane lei pe an. 2 din 3 tineri români cu vârste între 18 și 24 de ani au o stimă de sine scăzută, iar în medie acest lucru îi costă aproximativ 6.600 de lei pe an, dar suma poate urca și la 10 mii de lei. Ei cheltuie mai mult de un salariu mediu net pe comportamente dăunătoare prin care fac față sentimentelor negative față de propria persoană.
Cele mai păguboase obiceiuri sunt cele asociate cu recompensele imediate și cu obținerea unei senzații de bucurie sau plăcere, cum sunt excesele alimentare și cumpărăturile compulsive. Astfel, consumul de mâncare nesănătoasă ajunge să-i coste dublu pe tinerii care nu se apreciază suficient.
În ceea ce privește shopping-ul, aceștia își cumpără de două ori mai multe obiecte prin care își pot afirma statutul, precum haine, încălțăminte sau gadgeturi, și cheltuiesc cu 30% mai mult pentru acestea față de cei ce stau mai bine la capitolul stimă de sine.
Banca a folosit un calculator interactiv denumit „Unfollow Self:Hate” pentru a observa efectele pe care anxietatea socială sau comparaţiile cu cei din jur le pot avea asupra celor din Generaţia Z atât în plan emoţional, cât şi financiar. Cu ajutorul calculatorului, oricine a putut afla câţi bani cheltuie anual pe comportamente dăunătoare compensatorii. Rezultatele studiului realizat anul acesta de Mercury Research pentru ING Bank prezintă o imagine a sănătății financiare a tinerilor români în contextul provocărilor cu care se confruntă.
Anxietatea socială, teama de a fi respinși sau judecați, comparațiile cu cei din jur și stima de sine scăzută sunt cele mai întâlnite fațete ale lipsei de iubire de sine și, implicit, cele mai frecvente motive ce activează comportamentele dăunătoare la adresa propriei persoane: auto-învinovățirea, autoizolarea/izolarea auto-impusă, shopping-ul impulsiv, consumul de prea multă mâncare și ieșitul excesiv în oraș.
Când te urăşti, te iroseşti şi-ţi iroseşti şi banii, concluzionează studiul.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.