Învățământul dual, încă în stadiu de proiect la Tîrgu-Mureș
Publicat de radiomures, 25 noiembrie 2016, 12:26
Implementare acestui nou tip de învățământ este unul din scopurile Târgului de Arte și Meserii care se desfășoară până astăzi, inclusiv, în Cetatea Medievală din Tîrgu-Mureș.
Chiar dacă peste 1.000 de elevi mureșeni învață în școlile profesionale din județul Mureș, încă nu putem vorbi de un învățământ dual, spune reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean.
În România există cadru legislativ de mai mulți ani pentru implementarea acestui tip de învățământ care se poate organiza numai la cererea agenților economici.
Inspectorul școlar de specialitate din cadrul ISJ Mureș, Ioan Macarie:
Din păcate, noi suntem la început. Nu putem să vorbim de învățământ dual. Învățământul dual prevede această legătură strictă și directă prin contract între elevul practicant și agentul economic. Noi vorbim de învățământ profesional cu urme de dual. Dar să știți că în ritmul în care mergem și în parteneriatele acestea pe care Primăria deja le-a făcut cu școli din Germania, Austria și Ungaria deja lucrurile se și văd.”
Una din școlile târgumureșene care încearcă să extindă paleta specializărilor profesionale este Colegiul Agricol.
Problema de care se lovesc liceele este cea de mentalitate, a elevilor și părinților, deși un absolvent de școală profesională are beneficiul unui loc de muncă la terminare, spune directorul Colegiului Agricol din Tîrgu-Mureș, Dumitru Matei:
E greu. Ne-am reîntors la meserii iar mentalitățile sunt cele care sunt… dar am reușit totuși să realizăm clasă de școală profesională pe domeniul panificației, morărit și panificație, clase care merg foarte bine și forța aceasta de muncă care va rezulta în urma absolvirii școlii profesionale deja este solicitată și căutată pe piața muncii. Am încercat anul acesta cu preparatele din lapte, carne, pește dar din păcate nu s-a înscris nimeni.”
Tinerii mureșeni care învață în școlile profesionale sunt conștienți valoarea muncii încă de pe băncile școlii, ceea ce nu exclude și dorința de a învăța în școli înalte:
Învățământul profesional dual se organizează după terminarea celor 10 clase obligatorii iar autoritățile educaționale răspund de asigurarea resursei umane dar și de formarea teoretică tehnică din școală, adică 1-2 zile de studiu pe săptămână.
Angajatorul, pe de altă parte, trebuie să ofere formarea practică, de la locul de muncă în restul zilelor din săptămână.
Cristina Bulbescu