Îngrijorări privind reorganizarea ARACIP
Publicat de Corina Muntean, 5 ianuarie 2022, 13:46
Mai multe organizații nonguvernamentale din domeniul educației au reacționat după ce Ministerul Educației a publicat un proiect de reorganizare a ARACIP, agenția care se ocupă de acreditarea și autorizarea școlilor publice și private.
Printre altele, autoritățile propun acordarea dreptului de vot în Consiliul ARACIP pentru Asociația școlilor particulare, dar și alegerea președintelui asociației printr-o procedură care, în opinia organizațiilor, înlătură orice garanție de transparență și/sau independență.
Acestea susțin că, practic, Ministerul dorește să ofere o breșă pentru politizarea și deprofesionalizarea instituției ARACIP.
Președintele Coaliției pentru Educație, Diana Certan:
Care au fost lucrurile care pe noi ne-au îngrijorat, în primul rând este vorba despre guvernanță, care, în formula în care este momentan în hotărârea guvernamentală este una intens politizată. De exemplu, președintele ARACIP este numit de ministrul Educației, iar Coaliția pentru Educație, Asociația Ține de Noi, Federatia Organizatiilor Nonguvernamentale pentru Servicii Sociale, Fundatia World Vision România si Societatea Academică din România susține ca aceste poziții să fie ocupate prin concurs.
Reprezentanții ONG-urilor își exprimă îngrijorarea și cu privire la păstrarea independentei ARACIP față de Ministerul Educației.
Revine Diana Certan:
În propunerea hotărârii guvernamentale s-a regăsit și o extindere a capacității acestei instituții. Momentan, ea este autonomă financiar, veniturile pe care le câștigă din tot felul de autorizații, acreditări, pot susține 25 de poziții, iar hotărârea guvernamentală vorbește despre o creștere la 75 de poziții, iar în anexă chiar se vorbea de 200 de astfel de posturi. Practic, ne exprimăm îngrijorarea cu privire la independența acestei instituții.
Inițiatorii demersului solicită retragerea actului normativ, parcurgerea numeroaselor observații primite, formularea unor puncte de vedere ale Ministerului Educației privind acceptarea lor sau respingerea lor, urmată de re-inițierea procesului de elaborare a actului normativ.
Raluca Creț