Infrastructura terestră de transport din ţara noastră şi Portul Constanţa ar putea să nu facă valului de cereale din Ucraina
Publicat de Uifalean Cristian, 21 iulie 2023, 09:45
Producătorii şi transportatorii de cereale români se tem că infrastructura terestră de transport din ţara noastră şi Portul Constanţa nu vor face faţă valului de cereale din Ucraina, după ce Rusia a rupt acordul de transport al acestora pe Marea Neagră.
În noua situaţie, şi mai multe cereale ucrainene ne vor tranzita ţara: la graniţele României am putea vedea – în perioada următoare – o dublare a fluxului auto, feroviar şi de barje cu marfă din Ucraina.
La aceasta se adaugă şi faptul că – potrivit agricultorilor români – recolta de anul acesta va fi cu 25% mai mare decât în 2022, ceea ce va însemna o presiune suplimentară pe infrastructură. În aceste condiţii – afirmă Cezar Gheorghe, analist pe piaţa cerealelor – Portul Constanţa nu poate face faţă din punct de vedere operaţional.
În acest moment nu există o soluţie. Soluţiile trebuiau luate cu luni de zile înainte, în sensul de a reglementa oarecum afluxurile acestea de marfă, de a crea un sistem informatic la nivelul Portului Constanţa care să genereze efectiv planurile operaţionale ale terminalelor. Nu s-au creat nici măcar nişte parcări imense în afara Portului Constanţa, de unde un dispecer putea dirija foarte simplu, pe baza acestui sistem informatic, autocamioanele către locurile de descărcare. Nu, ele stau claie peste grămadă pe Autostrada A2, punând în pericol şi siguranţa rutieră.”
Cezar Gheorghe a mai spus, la Radio România Constanţa, că în contextul creat prin ieşirea Rusiei din acordul pentru exportul cerealelor ucrainene prin Marea Neagră, România ar trebui să solicite rapid fonduri europene suplimentare pentru investiţii.
Sursa: RRA