Încărcarea programelor școlare a ajuns din nou subiect de dezbatere
Publicat de MIRELA ROTAR, 21 martie 2022, 17:27
Federația Națională a Părinților s-a întâlnit, joi, cu reprezentanții Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație pe tema noilor programelor școlare.
Problema principală ridicată a fost cea referitoare la supra încărcarea programelor școlare, iar la discuție au participat și profesori, care și-au exprimat opiniile referitoare la ce ar trebui restructurat în acest domeniu.
Centrul de politici le-a explicat părinților că nu programele ridică neapărat probleme, ci modul în care profesorii le aplică la clasă, motiv pentru care este necesară o mai bună pregătire a cadrelor didactice.
Președintele Federației, Iulian Cristache:
Cel puțin în prima etapă, la prima discuție, CNPEE-ul ne-a spus că aici nu este vorba despre o programă încărcată, ci de modul cum ea este implementată, explicată și instruită la clasă și că este foarte important ca resursa umană să fie calificată. Aici se pare că ar fi marea problemă, și nu în mod special nivelul de conținuturi. Am înțeles că vor încerca să pregătească toată resursa umană la nivelul sistemului, vor apărea și scrisori și ghiduri metodologice la nivel de profesori, astfel încât să vină în sprijinul lor și că, într-adevăr, problema nu o reprezintă cantitatea, adică conținuturile, ci modurile în care fiecare profesor înțelege să implementeze programa la nivelul fiecărei clase.
Pe de altă parte, și profesorii au ridicat de nenumărate ori problema materiilor încărcate, care conțin uneori informații nefolositoare pentru copii.
Carmen Natea, profesoară la Gimnaziul ”Europa” din Târgu Mureș, a observat probleme și la corelarea noțiunilor utilizate de profesori la clasă:
La anumite discipline trebuie să se facă o curățare a materiei, să li se dea copiilor ceea ce este esențial pentru a putea să știe niște lucruri legate de obiectul respectiv de studiu și să se facă o corelare a noțiunilor, de exemplu corelarea noțiunilor predate la matematică cu cele de la fizică și de la chimie pentru că, de multe ori, la fizică, o iau înaintea matematicii și copiii se văd în imposibilitatea de a înțelege modalitățile de rezolvarea unor probleme, pentru că nu au parcurs încă la matematică niște lucruri. Iar pe urmă, la terminarea claselor gimnaziale, este un hău mare, având în vedere că încă nu sunt programe de liceu corelate cu noile conținuturi pe care copiii le-au parcurs până în clasa a VIII-a.
Și elevii se plâng constant că au prea mult de învățat și prea multe teme, care nu le mai lasă prea mult timp liber după ce ajung acasă.
O altă problemă a programelor se referă la elevii care au traversat reforma curriculară începută în 2012 și care anul acesta au intrat în clasa a IX-a, pentru care Ministerul Educației a publicat doar un set de „repere metodologice”.
Este vorba ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească anul acesta în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.
Raluca Creț