În România, piața auto a avut cea mai mare creştere din Europa
Publicat de Corina Muntean, 21 iulie 2022, 11:00
Că România este o piață atipică o știu mulți antreprenori. Și, dacă mai era nevoie de un exemplu în plus, îl avem pe cel din piaţa auto: în vreme ce în Europa această piață este în scădere semnificativă, în România piața auto a avut cea mai mare creştere din în primul semestru.
Înmatriculările de autoturisme în Europa au înregistrat o scădere de aproape 14% în primul semestru arată datele publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile.
În schimb, piaţa din România a evoluat în sens invers şi a înregistrat cea mai puternică creştere a înmatriculărilor comparativ cu primele şase luni ale anului trecut. Aproape 5,6 milioane autoturisme au fost înmatriculate în perioada ianuarie-iunie 2022 în Uniunea Europeană, Marea Britanie şi în ţările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia). Pare un număr mare, dar el e în scădere cu 13,7% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut, când au fost înmatriculate aproape 6,5 milioane de unităţi. Aceasta în condiţiile în care toate marile pieţe auto din UE (Germania, Franţa, Spania şi Italia) au înregistrat scăderi de două cifre, variind de la un declin de 22,7% în Italia, până la unul de 10,7% în Spania. România este însă o piață atipică, unde înmatriculările de autoturisme au crescut cu 23,1% în ritm anual în primul semestru, până la 58.712 de unităţi, acesta fiind cea mai mare creştere procentuală înregistrată în Europa.
În rândul marilor producători generalişti, vânzările liderului european Volkswagen au scăzut cu 18,5% în primul semestru al acestui an, din cauza unor scăderi puternice înregistrate în cazul mărcilor Skoda şi Audi. Pentru grupul Stellantis, vânzările au scăzut cu 22,5% în primul semestru, cu un declin important în special în cazul mărcilor Peugeot, Fiat şi Citroen. Vânzările grupului Renault au scăzut cu doar 8,1% în primul semestru, graţie avansului de 16% al vânzărilor de autoturisme marca Dacia, cu 210.526 de unităţi înmatriculate în Europa în primele şase luni ale anului. Acestea au compensat scăderea cu 20,8% a vânzărilor de autoturisme marca Renault. Pe de altă parte, grupul sud-coreean Hyundai-Kia şi-a continuat creşterea pe piaţa europeană, cu un avans de 9,9% al înmatriculărilor în primul semestru, astfel că în prezent Hyundai-Kia este în urma grupului Renault când vine vorba de cota de piaţă în Europa.
Începând din primăvara lui 2021, piaţa auto din Europa şi America este frânată de o serie de probleme logistice, precum penuria de semiconductori. Cipurile electronice, fabricate în principal în Asia, sunt indispensabile pentru producţia de telefoane şi laptopuri, dar şi pentru cea a automobilelor care includ din ce în ce mai multă tehnologie.
Cu o stabilizare a aprovizionării de semiconductori, ACEA prognoza o revenire a vânzărilor de automobile în al doilea semestru din 2022, însă războiul din Ucraina a limitat acest optimism.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.