Fluxul de vânzări pe internet este în creștere
Publicat de Corina Muntean, 3 octombrie 2023, 10:45 / actualizat: 3 octombrie 2023, 14:13
Tot mai multe vânzări încep să se facă pe internet, scutind de o serie de cheltuieli participanții la actul comercial. Așa se face că România a ajuns pe locul al treilea în topul vânzărilor online din Europa Centrală şi de Est.
România se clasează pe locul al treilea într-un clasament al vânzărilor online în Europa Centrală şi de Est, cu un procent consolidat de 3,17% din PIB generat de vânzarea online a bunurilor şi serviciilor. Totodată, țara noastră se clasează pe locul 12 la nivelul continentului european, potrivit Raportui European E-commerce 2023, întărind tendințele generale de migrare a vânzărilor pe platformele online.
Astfel, sectorul de comerţ electronic din România domină piaţa din Europa de Est, generând aproape 60% din vânzările ţărilor din regiune, cu o cifră de afaceri estimată la 9,95 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de 17,6 miliarde de euro. 94% dintre cumpărătorii români preferă să comande online de la magazine româneşti, în timp ce 21% au comandat şi de la magazine din străinătate. Raportul confirmă statutul României de hub regional de ecommerce, ecosistemul dezvoltat la nivel naţional fiind un model de inovaţie şi investiţii în economia digitală, afirmă Cristian Pelivan, director executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO (…)
„Vedem că românii vor o gamă cât mai mare de produse din care să aleagă şi caută avantajele concrete aduse de acest sector, anume economia de timp şi de bani. Tocmai de aceea, suntem încrezători că sectorul de comerţ electronic din România va avea o dinamică pozitivă şi în anii următori”, au subliniat aceștia.
La nivel european, cele mai comandate produse sunt cele din categoria hainelor, încălţămintei şi accesoriilor vestimentare (68% dintre produsele comandate online), urmate de cărţi, CD-uri, DVD-uri (34%), livrări de la restaurante (30%) şi cosmetice sau produse de înfrumuseţare (27%).
Pe de altă parte, spre deosebire de piața online, piața de retail s-a schimbat rapid, în rău pentru magazinele fizice. De vină pot fi internetul și giganții de comerț online precum Amazon, dar mai ales marile lanțuri de hypermarketuri. Realitatea este că retailerii inteligenți au găsit modalități de a prospera în continuare, în marile centre comerciale, mergând pe ideea că oamenilor le place socializarea fizică.
Raportul European E-commerce 2023, la care ne raportăm, acoperă 37 de ţări de pe continentul european și dezvăluie perspective bazate pe date privind dimensiunea actuală şi proiectată a pieţelor lor digitale, precum şi tendinţele consumatorilor în utilizarea internetului şi cumpărăturilor online.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.