Fără semestre și teze, începând de anul școlar viitor
Publicat de MIRELA ROTAR, 1 aprilie 2022, 13:45
Ministerul Educației a anunțat noul calendar al anului școlar, care va intra în vigoare începând din această toamnă.
Anul școlar va fi structurat pe module, care vor înlocui semestrele, se va renunța la teze și va fi introdus un sistem nou de notare.
Noua structură este agreată atât de elevi, cât și de profesori și părinți.
Președintele Federației Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache:
Deocamdată este doar o schimbare de nume și nimic mai mult. Nu mă interesează că sunt module sau semestre, e același lucru. Pe mine mă interesează partea de predare, învățare și evaluare, acolo este important. Ce a făcut acum, a copiat ceea ce se întâmplă afară, ceea ce, în primă fază, pare un lucru bun, rămânând de văzut ce se întâmplă cu experții care trebuie să lucreze la partea de evaluare. Eliminarea tezelor nu reprezintă o problemă. Dacă gândești și ceva care să vină în sprijinul elevilor, să fie o evaluare constantă, să ia o presiune de pe umerii lor, din punctul meu de vedere, eu nu am nici un fel de problemă.
Elevii spun că, prin alternarea învățării cu pauze mai dese, performanțele vor crește.
Președintele Consiliului Național al Elevilor, Robert Avram:
Agreăm faptul că, după module de învățare a câte 6-7 sau maxim 8 săptămâni, din punct de vedere pedagogic ele trebuie alternate cu module de repaos pentru a asigura un randament maxim, atât din partea elevilor, cât și din partea profesorilor, lucru pe care experții în educație l-au prezentat de-a lungul timpului extraordinar de des, atât la nivel național cât și la nivel european și internațional. Dacă analizăm puțin în fond noua structură a anului școlar, vedem că nu este o schimbare atât de mare pe cât pare. Singura modificare care, cumva, impactează mult mai mult sistemul de învățământ din România este faptul că vacanța din octombrie, care înainte era acordată numai elevilor din învățământul primar și preșcolar, acum este oferită tuturor elevilor din România.”
O altă modificare apreciată de elevi este înlocuirea tezelor cu alte metode de evaluare, la intervale mai scurte.
Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor:
Vorbim de implementarea unor sisteme de evaluare ritmice, periodice, care să asigure dorința constantă de perfecționare. Vedem modelele occidentale care ne arată că, atunci când alternăm module de învățare cu module de pauză, și implementăm evaluări pe competențe ritmice, elevii sunt mult mai tentanți să învețe, pentru că sunt prinși într-o priză de învățare continuă și atunci asta trebuie să evaluăm, nu cunoștințele, pentru că trăim într-o eră a digitalizării unde cunoștințele sunt doar la un click distanță de noi. Este poate mai important să avem competențe de bază, competențe cheie din profilul absolventului.
Eliminarea tezelor este bine văzută și de profesori, care au observat o reducere a atenției copiilor în ultimii ani, pe fondul apariției a cât mai multor stimuli și distracții.
Directorul Gimnaziului ”Europa” din Târgu Mureș, Mihaela Însurățelu:
Ca dascăl, am putut să constat, cumva, că există la generațiile acestea, o capacitate mai redusă de stocare a unor informații pe o perioadă foarte îndelungată și atunci cred că o evaluare la intervale mai scurte de timp, dar o evaluare serioasă și standardizată, poate ar fi mai eficientă decât o teză dată dintr-o secvență destul de amplă de conținut și poate ar fixa mai bine lucrurile.
Ministerul Educației propune ca școala să înceapă în 5 septembrie, cu un prim modul de învățare.
O altă noutate este introducerea ”Săptămânii verzi”, alături de săptămâna ”Școala altfel”, la alegerea școlilor, când vor fi derulate activități pentru educarea pe linia de protecție a mediului.
Raluca Creț