Experții în mediu vor propune modificări pentru autostrada Tîrgu-Mureș – Iași

Publicat de radiomures, 18 mai 2017, 12:08 / actualizat: 18 mai 2017, 13:38
Asociația Grupul Milvus din Tîrgu-Mureș a fost inclusă în proiectul Transgreen. Acesta urmărește realizarea unor pachete de măsuri concrete ce țin de planificarea, construcția, managementul și monitorizarea infrastructurii mari.
Alături de alți experți internaționali, specialiștii români se vor concentra pe patru proiecte-pilot: autostrada Tîrgu Mureș-Iași (România), calea ferată Curtici (Radna) – Deva (Romania), autostrada Miskolc (Ungaria) – Kosice (Slovacia) – Uzhgorod (Ucraina) și autostrada Beskydy (Cehia-Slovacia).
Ei vor analiza traseele animalelor sălbatice periclitate și vor face propuneri de modificare a acestor proiecte, prin construirea unor trecători, poduri sau tunele.
Kelemen Marton, expert biolog în cadrul Grupului Milvus:
Noi vrem ca această autostradă să fie făcută în așa fel încât să diminuăm cât se poate de mult efectele negative. Marea majoritate a acestor specii are anumite mișcări sezonale, care sunt foarte importante în bilogia lor. Introducând în habitatele naturale o barieră de acest gen, aproape impermeabilă, creăm această problemă de izolare a populațiilor, a subpopulațiilor speciilor, și, asta știm deja de foarte mult timp, că, în momentul în care o populație se izolează, practic putem vorbi de mai multe populații mici, și, cu cât sunt mai mici, cu atât sunt mai sensibile la efectele negative”.
Specialiștii de la Milvus consideră că impactul financiar al măsurilor propuse se va ridica la câteva milioane de euro, sumă nesemnificativă în comparație cu valoarea totală a proiectului și cu efectele negative care s-ar produce dacă nu s-ar implementa.
Propunerile de modificare a proiectului vor fi făcute înainte de finalizarea acestuia, a arătat asistentul de proiect Domokos Csaba:
Noi, practic, ceea ce încercăm să facem este să identificăm acele locații unde trebuie implementate măsuri de reducere a fragmentării, dar nu suntem capabili să venim cu soluții tehnice concrete, în schimb, autostrada respectivă încă nu are finanțare și, ceea ce ar fi foarte important, din punctul nostru de vedere, este că, după un dialog cu autoritățile respective, să încercăm să modificăm planul, în sensul să fie incluse și acele structuri speciale care să permită trecerea animalelor și alte aspecte, iar finanțarea să se caute apoi după planul acesta nou, care include și măsurile propuse de noi”.
Proiectul Transgreen este cofinanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională și are un buget total de aproape 2,5 milioane de euro.
Raluca Creţ