Elevii români nu au timp liber, sunt obosiți și au prea multe teme
Publicat de radiomures, 21 octombrie 2016, 12:11
Ei spun că programul încărcat de la şcoală, precum şi numărul mare de lecții primite acasă nu le mai lasă timp de distracţie şi nici nu reuşesc să se odihnească suficient.
Dascălii spun că secretul reușitei trebuie aflat de fiecare elev în parte. Ei trebuie să înțeleagă că orice materie, chiar dacă pare inutilă la început, le formează un anumit tip de gândire și îi pregătește pentru viață.
Directorul Colegiului Național ”Alexandru Papiu Ilarian”, Cristina Someșan:
Copiii, fiind şi generaţii din ce în ce în ce mai inteligente şi mai perceptive, aud acest mesaj pe care societatea adultă îl transmite şi îl preiau. Este foarte greu să încurajezi un copil să facă progres, dacă peste tot nu aude decât că sistemul este nu ştiu cum, este de vină acela sau celălalt, nu e bine. Aceasta demoralizează şi nu stimulează munca.”
Psihologul școlar Daniela Ilioasa spune că unul dintre factorii care favorizează oboseala este mediul familial și condițiile pe care le au elevii acasă atunci când învață:
Există copii care poate acasă nu au condiţiile propice, nu au liniştea necesară, nu au un program bine calibrat, nu se odihnesc suficient, din diferite motive, nu ştiu să îşi programeze timpul pentru învăţare şi odihnă, în aşa fel încât, până la final, să se descurce cu toate sarcinile pe care le are. Dacă la şcoală se întâmplă să fie încărcat cu perioade în care au mai multe teme, li se predă, poate, într-un ritm mai alert, poate să apară surmenajul, din cauza acestei supraîncărcări.”
Inspectorul școlar general al județului Mureș, Ștefan Someșan, a arătat că la nivel național există o permanentă dezbatere pentru adaptarea programei la nevoile reale:
Întotdeauna, sistemul românesc de învăţământ suferea de această problemă a supraaglomerării. Sigur că competenţa stabilirii priorităţilor în educaţie revine unor instituţii specializate, Institutul Naţional de Educaţie şi Institutul de Curriculă. E foarte greu de stabilit care trebuie să fie ponderea unei discipline în rândul tuturor disciplinelor care se predau în sistemul de învăţământ, şi de aici vine această necorelare, care duce la o nemulţumire în rândul părinţilor, în rândul beneficiarilor.”
În ultima perioadă tot mai mulți români își retrag copiii de la școală, pentru a-i educa acasă. Specialiștii din educație spun că este o greșeală, care se va vedea ulterior în dezvoltarea copiilor.
Președintele Sindicatului ”Spiru Haret” Mureș, Ioan Săcărea.
E o mare prostie pe care părinţii, şi nu sunt ţărani, oameni cu multă şcoală, cu multă educaţie, care au impresia că pot să facă şcoală acasă. Văduvesc copiii de ce înseamnă socializare, ce înseamnă ordine şi disciplină clară, şi se vor zgâria pe obraz mai târziu, când vor constata eşecul acestui mod de abordare a educaţiei.”
Oficialii din Ministerul Educaţiei se gândesc să modifice modul de pregătire al profesorilor, astfel încât aceştia să răspundă mai bine cerinţelor elevilor.
Raluca Creţ