Educația pentru sănătate lipsește din școlile mureșene
Publicat de Rotar Mirela, 6 decembrie 2024, 12:05
Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, declara zilele trecute că disciplina ”Educație pentru Sănătate” ar putea fi predată de asistenții medicali cu studii superioare, în condițiile în care nu există suficienți medici pentru asta și nu există nici pârghii să oblige profesorii de biologie să învețe această curriculă, pe care ulterior s-o predea elevilor.
În județul Mureș sunt circa 100 de asistenți medicali angajați în școli, dintre care mai puțin de 10% au studii superioare.
Problema care se pune este dacă asistenții au dreptul să predea, precizează președintele Asociației medicilor de medicină școlară Mureș, dr. Adriana Neghirla:
,,Da, avem asistenți medicali licențiați dar în cabinetele școlare sunt puțini, sub 10 cred eu pentru că studiile de licență sunt mai recente în domeniul asistenței medicale iar școlile post liceale funcționează în continuare. Deci, acești asistenți medicali licențiați care ar putea să predea Educația pentru Sănătate trebuie să aibă modulele psihopedagogice pentru că, altfel, nu ai dreptul de evaluare și notare a elevului.”
Elevii sau părinții care optează pentru materia opțională ”Educație pentru Sănătate” sunt o raritate, atât în Mureș cât și la nivel național. Majoritatea școlilor nici nu au această opțiune pentru că nu are cine să predea.
Statistic, doar 5% optează pentru această materie și doar 2% o și termină, afirmă ministrul Rafila, deoarece copiii își pierd interesul pe parcurs.
La Școala Gimnazială ”Tudor Vladimirescu” din Târgu Mureș, una din cele mai mari școli din oraș, nu se mai predă ”Educație pentru Sănătate” de cel puțin 7 ani, precizează directorul unității, prof. Boczog Szabolcs:
,,Se poate alege această materie în clasa a V-a. Este o programă aprobată dar nu se optează pentru acest opțional. Părintele, în clasa a IV-a, în ultima ședință când se stabilesc opționalele pot alege acest opțional. La noi nu se optează, din experiență vă spun că nu. Mai demult, acum 7-8 ani am avut o colegă, profesoara de biologie titulară care avea o singură oră. Deci, o clasă a optat la vremea respectivă.”
Mai multe organizații, printre care și Salvați Copiii, au atras atenția în mai multe rânduri privind necesitatea întoarcerii copiilor la reperele unei vieți sănătoase care să le permită să se dezvolte echilibrat și armonios.
Alimentația nesănătoasă, lipsa exercițiului fizic, abundența în oferte pentru consum de substanțe (alcool, droguri, etnobotanice) corelate cu neglijarea parentală sau abuzul asupra copilului în familie și la școală, programe școlare care nu dezvoltă copiilor abilități de autoreglare emoțională, de relaționare socială, de management al conflictului, presiunea în grupurile de adolescenți în vederea asumării de comportamente cu risc (debut prematur al vieții sexuale, consum alcool/droguri, fumat, abandon școlar) generează riscuri multiple pentru generații de copii și adolescenți, care nu au șanse corecte la sănătate, protecție și o calitate adecvată a vieții, mai atrage atenția organizația Salvați Copiii.
Autor: Cristina Bulbescu