Educaţia juridică, financiară şi antreprenorială vor fi materii de studiu obligatorii pentru învăţământul preuniversitar
Publicat de MIRELA ROTAR, 21 octombrie 2021, 10:57
Noua materie va deveni obligatorie în toate şcolile din România, începând cu anul şcolar viitor.
Legea a fost votată luni, în Senatul României, în calitate de Cameră decizională și va intra în vigoare după promulgarea de către Preşedintele ţării şi publicarea în Monitorul Oficial.
În județul Mureș există deja școli unde această materie se studiază ca și opțional, a arătat inspectorul școlar general adjunct Antoniu Berar.
Scopul educației juridice este acela de a responsabiliza tinerii, de a diminua delicvența juvenilă și de a apropia justiția de cetățean. La educație antreprenorială, elevii vor învăța să își dezvolte spiritul antreprenorial și să își administreze eficient bugetul. Educația juridică este studiată deja ca opțional în două instituții de învățământ preuniversitar din județul Mureș, Colegiul Economic ”Transilvania” și Colegiul ”Petru Maior” din Reghin. IȘJ Mureș derulează un proiect de colaborare cu Ministerul Educației și Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin care profesorii care predau discipline socio-umane participă la cursuri și seminarii gratuite de educație financiară.
Legea este salutată și de antreprenori, care spun că o mai bună înțelegere a lumii economice va impulsiona, pe termen lung, și mediul de afaceri.
Președinte al Federației Regionale a Patronatelor IMM din Regiunea Centru, Radu Bălănean:
Sunt ani mulți de când patronatele IMM-urilor au insistat să fie introdus antreprenorialul ca materie de studiu, pentru că creează premisele unei dinamici pentru tinerii de astăzi, elevii de astăzi, respectiv angajatorii de mâine, și nu neapărat angajatorii, în sensul că ei au o dinamică și în sensul că pot să își facă o afacere proprie sau o afacere de familie.
Deși legea în esență este bună, ea va fi aproape imposibil de pus în practică, a arătat președintele Federației Asociațiilor de Părinți din România, Iulian Cristache.
Ne bucurăm un pic prea repede. Nu poate să intre în trunchiul comun, ca să intre în trunchiul comun trebuie să modifice planurile cadru, ceea ce este aproape imposibil, în condițiile în care noi trebuie să modificăm planurile cadru și să coborâm numărul de ore. Ele pot fi doar în cadrul unui curricul la decizia școlii sau la decizia elevului, sau niște module în cadrul disciplinelor deja existente, educație civică și așa mai departe. Nici nu ai cum să ai atâția ani de zile, 13 ani, câte o oră de educație juridică, nu îi facem avocați de la clasa a V-a, a VI-a. Au nevoie de cunoștințe, e clar, am susținut și noi acest proiect, pe de altă parte, trebuie să vă uitați la resursa umană. Poți să fi cel mai bun jurist din lume, dacă nu ai modul psihopedagogic n-o să poți să intri la clasă, și n-o să avem resurse.
Președintele Sindicatului ”Spiru Haret” Mureș, Maria Rezi, a arătat că o asemenea educație este utilă pentru tineri, dar acum altele sunt prioritățile în învățământ:
Este necesară la clasele terminale, pentru a-i orienta profesional pe mai departe, dar ar fi bine să știe și de mici ce trebuie să facă, dar pentru aceasta este necesară o pregătire anume, pentru că nu poate oricine să predea un astfel de obiect. Nu avem nimic împotrivă, trebuie să fim pregătiți pentru societate, dar aceasta trebuie găsit din timp, nu numai să facem o lege, pentru că, a pune în practică după aceea, e cel mai greu lucru. Fac niște lucruri care ar trebui lăsate la momentul potrivit, sunt alte priorități în învățământ acum, decât să ne gândim cum vor deveni copiii mari patroni sau mari funcționari și așa mai departe.
La nivel european, în școlile gimnaziale se predau cursuri de educație antreprenorială și juridică de mai mulți ani.
Cursurile sunt adaptate vârstei elevilor și se concentrează pe dezvoltarea aptitudinilor de întreprinzătoar și pe cunoașterea legislației și a drepturilor fiecăruia.
Raluca Cret