Drama locurilor de muncă în industria auto
Publicat de Corina Muntean, 20 decembrie 2021, 10:48
Toată lumea vrea energie verde, mobilitate cu mijloace electrice, produse ecologice. Dar puțin știu că această tranziție poate produce adevărate drame sociale. Una din cele mai cunoscute companii de consultanță a calculat că industria auto din Europa va pierde 500.000 de locuri de muncă, în urma trecerii la vehiculele electrice. Iar acest val al schimbărilor vine și cu pierderi financiare.
Trecerea la utilizarea exclusivă a vehiculelor electrice şi renunţarea la cele cu combustie internă ar duce la pierderea a jumătate de milion de locuri de muncă la nivel european și concomitent la serioase probleme financiare și de reconversie a muncitorilor direct vizați de disponibilizări. Doar o parte din cei 500.000 de angajați care se presupune că-și vor pierde locurile de muncă vor fi absorbiți de industria automobilelor electrice. Ceilalți vor trebui să caute o reconversie profesională.
Un studiu efectuat la solicitarea Asociaţiei Europene a Furnizorilor de Automobile (CLEPA) de PwC Strategy urmărește evaluarea impactului a trei scenarii de politică Green Deal asupra ocupării forţei de muncă şi a valorii adăugate în rândul furnizorilor de automobile din Europa în perioada 2020-2040. Conform acestuia, toate cele trei scenarii luate în calcul presupun o electrificare accelerată pentru a îndeplini obiectivele climatice, cu o cotă mare de piaţă pentru vehiculele electrice până în 2030 de peste 50%, aproape 80% şi, respectiv, de aproximativ 100%. Sectorul producţiei de automobile este responsabil pentru mai mult de 5% din totalul angajărilor în 13 state membre ale UE, peste 60% din lucrători fiind angajaţi de furnizorii de automobile.
Prin urmare, studiul oferă evaluarea necesară pentru politici comune la nivel european şi identifică riscurile şi oportunităţile oferite celor şapte ţări majore de producţie pentru componente auto (Germania, Spania, Franţa, Italia, Cehia, Polonia şi România). Studiul subliniază că, în timp ce producătorii de autovehicule au o capacitate mai mare de a cesiona sau de a prelua activităţi pentru a compensa o pierdere de activitate în domeniul propulsorului electric, furnizorii de automobile pot reacţiona cu mult mai puţină agilitate, deoarece sunt legaţi de contracte pe termen lung cu producătorii de vehicule.
Analiștii estimează că, în scenariul vehiculelor electrice exclusiv, 70% din impactul asupra ocupării forţei de muncă va fi resimţit deja în perioada 2030-2035 şi arată că oportunităţile vehiculelor electrice depind de stabilirea unui lanţ profund de aprovizionare cu baterii în UE, de sincronizare şi probabilitate, aspecte încă incerte. Dacă țările din Europa de Vest par cel mai bine plasate pentru a deveni fortăreţele producţiei de propulsoare electrice, locurile de muncă din ţările Central şi Est Europene vor rămâne dependente de motorul cu ardere internă pentru o mai mare perioadă, motiv pentru care alte abilităţi ale forţei de muncă în domenii precum software-ul sau infrastructura vor fi necesare în viitor pentru a acoperi riscul dezvoltat de transformarea eco a industriei auto și trecerea la automobile electice.
Henning Rennert, partener la PwC Strategy& Germania, a declarat: ‘În timp ce electrificarea pune în pericol angajarea în sistemul propulsorului electric, pe de o parte,. Valoare adăugată şi crearea de locuri de muncă în tehnologiile de propulsie depind de producţia locală de baterii în Europa’.
CLEPA, Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Automobile, cu sediul la Bruxelles, reprezintă peste 3.000 de companii, de la multinaţionale la IMM-uri. Furnizorii de automobile din Europa angajează direct 1,7 milioane de oameni în UE.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.