Digitalizarea devine într-o măsură tot mai mare parte integrantă a activităţii companiilor din toate sectoarele
Publicat de Corina Muntean, 15 martie 2021, 10:58 / actualizat: 19 martie 2021, 15:01
În România, economia digitală a fost estimată până la 16% din PIB la nivelul anului 2019, conform unui studiu de specialitate. În prezent, economia digitală se extinde mult în afara graniţelor sectorului IT&C.
Aportul economiei digitale în anul 2019 a fost estimat până la 16% din PIB, dacă se are în vedere digitalizarea din sectoare precum agricultură sau cel public, iar conform definiţiei restrânse, contribuţia economiei digitale la formarea PIB este estimată la 8,6% la nivelul anului 2019, cifră prin care România se situează sub media UE, însă relativ în linie cu ţările vecine, potrivit unui studiu ANIS, realizat de Ernst & Young. Totodată, doar sectorul IT&C – servicii a generat în 2019 o valoare adăugată brută de 12,3 miliarde de euro, cu o contribuţie de 5,5% în PIB.
Cu toate acestea, definiţia cuantificabilă a economiei digitale trebuie extinsă astfel încât să cuprindă realitatea impactului tehnologic care depăşeşte graniţele industriei IT&C şi Bankingul, recunoscând astfel aportul real al economiei digitale. Conform analizei, digitalizarea unor domenii de activitate precum agricultură, servicii financiare, transport şi logistică, servicii medicale, telecomunicaţii, utilităţi şi producţie a contribuit semnificativ la creşterea economiei digitale şi a dublării procentajului de contribuţie la PIB, impactul fiind estimat la 16% în 2019.
Sectorul IT&C – servicii a avut cea mai mare contribuţie din perspectiva veniturilor – 5,5% din formarea PIB, urmat de categoriile IT&C – alte componente (2,5%), comerţ online (0,4%), banking digital (0,1%), sectoare cu componentă de vânzări online (5,6%) şi digitalizarea serviciilor publice (1,8%). Deşi deţine încă o pondere redusă la formarea PIB, segmentul de retail online a înregistrat o creştere semnificativă, de la 0,1% în 2015 până la 0,4% în 2019. De asemenea, segmentul de banking digital a înregistrat o pondere redusă de-a lungul timpului, dar se estimează că va cunoaşte creşteri ca urmare a investiţiilor semnificative făcute de bănci în ultima perioadă pentru dezvoltarea sistemelor de online banking.
Nu în ultimul rând, deşi România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte interacţiunea online cu autorităţile publice cu un procent de 12%, media UE fiind de 55%, analizând stadiul curent de dezvoltare la nivelul Uniunii Europene şi tendinţele din ultima perioadă se poate identifica un potenţial major de creştere la nivelul segmentului de e-government în România. România înregistrează a doua cea mai accelerată rată de creştere a economiei digitale în ultimii cinci ani, primul loc fiind ocupat de Bulgaria.
În anul 2020, pandemia de COVID-19 a accelerat schimbarea în rândul companiilor, conducând la progrese care cel mai probabil s-ar fi realizat pe un termen mai lung în condiţii normale. Astfel, contribuţia economiei digitale în termeni reali nu mai poate fi limitată la acele sectoare clasificate în mod tradiţional ca fiind de profil.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Târgu Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.