Dacă v-aţi stors creierii în ultimii ani şi n-aţi găsit încă reţeta îmbogăţirii, noi v-o oferim acum

Publicat de Corina Muntean, 5 mai 2020, 11:03 / actualizat: 6 mai 2020, 17:36
Cel mai preţios şi necesar lichid de pe Pământ, apa, a fost este şi va fi sursă de îmbogăţire pentru unii, dar şi de neajuns pentru alţii. Mai ales în vreme de pandemie. Mari companii precum Pepsi şi Coca-Cola câştigă milioane de dolari doar prin îmbutelierea apei de la robinet, în vreme ce populaţiei sărace care nu-şi poate plăti consumul i se taie alimentarea. Se întâmplă peste ocean, dar situaţia e cam aceeaşi peste tot.
Dacă v-aţi stors creierii în ultimii ani şi n-aţi găsit încă reţeta îmbogăţirii, noi v-o oferim acum. Ea vine din Statele Unite, dar e valabilă peste tot pe Glob şi mai ales acolo unde este penurie de apă. În oraşul american Detroit, Coca-Cola deţine o fabrică în care produce între altele o marcă de apă îmbuteliată, Dasani. Aceasta a generat doar anul trecut vânzări de peste 1 miliard de dolari în SUA. Iar acum, pandemia de COVID 19 a devenit un moment cât se poate de profitabil pentru afacerile cu apă îmbuteliată în SUA, vânzările crescând cu 57% faţă de anul trecut. Dar ce nu se ştie este că cea mai mare parte a apei îmbuteliate vândute în SUA provine din aceeaşi sursă ca şi apa de la robinet. Această realitate este necunoscută majorităţii consumatorilor şi reprezintă reţeta succesului pentru gigantul american. Pentru a fabrica Dasani, uzina Coca-Cola din Detroit cumpără apă de la municipalitate la preţ derizoriu, o tratează, o îmbuteliază şi o vinde consumatorilor cu un adaos comercial considerabil. În acelaşi fel îşi îmbuteliază în Detroit marca de apă Aquafina şi compania Pepsi. Este un model de afacere extrem de profitabil având în vedere că apa municipală e foarte ieftină. Odată îmbuteliată, preţul ei de vânzare poate fi şi de 133 de ori mai mare, conform unei analize efectuate de „Consumer Reports”.
Tot presa a descoperit că îmbuteliatorii şi consumatorii casnici nu sunt trataţi în mod egal; celor din urmă li se taie alimentarea cu apă dacă facturile neplătite ajung la 150 de dolari (iar la începutul pandemiei cam 2.800 de locuinţe aveau apa tăiată), în timp ce primii, giganţii, acumulaseră în ultimele luni restanţe de zeci de mii de dolari fără a le fi fost tăiată apa vreodată.
În plus, întrucât sursa de apă, inclusiv procesarea ei şi infrastructura, e plătită din banii contribuabililor locali, rezultă că afacerea îmbuteliatorilor e subvenţionată de populaţie. Curat – murdar ar spune un pitoresc personaj al lui Caragiale. Da, foarte adevărat, dar şi foarte profitabil. Iar apa trece şi giganţii rămân pe poziţie, continuând să vândă iluzii şi să fabrice ce ştiu ei mai bine: bani.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.