Cum ne spionează marile companii
Publicat de Corina Muntean, 23 septembrie 2019, 17:27
Cercetătorii britanici și americani au descoperit că o serie de televizoare inteligente, inclusiv cele realizate de Samsung și LG, precum și fluxurile video ale Roku și Amazon FireTV trimit date precum locația și adresa IP către Netflix și agenții de publicitate terțe.
Televizoarele inteligente din casele noastre extrag datele personale ale utilizatorilor și le pun la dispoziția Netflix, Google și Facebook chiar și atunci când unele dispozitive sunt inactive, potrivit a două studii recente realizate de cercetători de la Universitatea Northeastern Boston și respectiv Imperial College London. Mai mult, datele sunt trimise și dacă utilizatorul nu are cont Netflix. De asemenea, cercetătorii au descoperit că și alte dispozitive inteligente, inclusiv difuzoarele și camerele de fotografiat inteligente trimit datele utilizatorilor către zeci de terți, inclusiv Spotify și Microsoft. Concluziile sunt de natură să sporească îngrijorarea cu privire la confidențialitatea datelor utilizatorilor de pe internet pe măsură ce dispozitivele inteligente ne inundă locuințele. Într-un studiu separat vizând doar televizoarele inteligente, făcut de Universitatea Princeton, cercetătorii au descoperit că unele aplicații ale Roku și FireTV trimiteau datele către terți, inclusiv către Google. Studiul realizat atât în Marea Britanie, cât și în SUA, este cel mai mare experiment publicat de acest gen și a găsit „cazuri notabile de expunere a informațiilor”. Companiile Amazon, Google, Akamai și Microsoft au fost cele mai frecvent contactate, în parte pentru că aceste companii furnizează servicii de cloud și de rețea pentru dispozitivele inteligente, au spus cercetătorii. Analizând traficul de rețea, cercetătorii au concluzionat că terții primesc informații despre dispozitivul pe care oamenii îl folosesc și locațiile lor, chiar și atunci când mu interacționează cu acesta. Deci ei ar putea să știe când ești și când nu ești acasă. Din cauză că o mare parte din datele trimise de producătorii de dispozitive au fost criptate, cadrele didactice nu au știut exact ce date suplimentare mai sunt transmise. Marile companii, beneficiari ai informațiilor, au arătată că informațiile primite se limitează doar la la performanțele programelor lor sau la targetarea publicitară. Cercetătorii atenționează că trebuie să existe cel puțin o supraveghere minimă din partea utilizatorilor a modului în care dispozitivele inteligente stochează și partajează datele personale.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Ascultati rubrica Info Gadget, realizată de Virgil Natea, de luni până miercuri, la ora 9:20, în emisiunea ”Bună dimineața, Transilvania!”, pe frecvențele de 102,9 FM sau 98,9 FM.
Sursa: Financial Times/Hotnews