Criza sanitară îi afectează pe consumatori, pe comercianţi şi întregul mediu economic
Publicat de Corina Muntean, 26 aprilie 2021, 09:51 / actualizat: 26 aprilie 2021, 14:42
Din această pricină, peste 700.000 de consumatori au solicitat amânarea ratelor bancare în 2020 şi în trimestrul întâi din 2021. Iar lor li se adaugă alți români cu probleme financiare.
Mai mult de 708.000 consumatori au solicitat, anul trecut şi în primele trei luni din acest an, amânarea plăţii ratelor. Acestora li se adaugă cei care au cerut același lucru IFN-urilor, arată Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Motivul? Criza economică cauzată de pandemie.
Pandemia a întrerupt relaţii sociale, relaţii contractuale, a dat peste cap afaceri, a schimbat importanţa unor industrii. În acest context al solicitărilor de amânare a plăților, reprezentanţii instituţiilor bancare susţin că analizarea situaţiilor individuale şi găsirea soluţiilor personalizate sunt mai dezirabile decât moratoriile care oferă soluţii generale.
Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, consideră că pandemia a umanizat mult relaţiile consumator-bancă şi că acum se pune mai mare preţ pe empatie, pe implicare, pe ajutorare. El spune că în cadrul CSALB circa 2.000 de negocieri s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi cu acceptarea soluţiei propuse de conciliatori. E o dovadă că băncile care sunt aproape de consumatorii aflaţi în dificultate pe parcursul derulării contractului vor culege roadele încrederii acestora şi în anii următori, afirmă Păunescu.
Conform cifrelor centralizate de CSALB, aproape 650 de români (cu 20% mai mulţi decât în T1 2020) au trimis cereri în primele trei luni ale acestui an, pentru identificarea de soluţii amiabile în relaţia cu băncile şi IFN-urile. Din totalul cererilor primite, 440 sunt adresate băncilor, iar 204 IFN-urilor. De asemenea, în perioada analizată, numărul total de dosare constituite a ajuns la 130, dintre care 127 au fost formate în relaţia cu băncile, în vreme ce, la nivelul IFN-urilor, au fost constituite doar trei dosare. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, se înregistrează o scădere cu 15% a numărului de dosare formate. În acelaşi timp, 54 de cereri au fost soluţionate amiabil de către comercianţi, după sesizarea CSALB (comercianţii au negociat direct cu consumatorii), respectiv 39 de cereri soluţionate amiabil de bănci şi 15 cereri soluţionate amiabil de către IFN-uri. Numărul de soluţionări amiabile a crescut în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anul trecut cu aproximativ 23%.
Totodată, în primele trei luni ale anului, 94% dintre negocieri s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi doar în 6% dintre dosare una din părţi sau ambele au refuzat soluţia propusă de conciliatorii CSALB. Probabil că românii s-au săturat de procese interminabile și costisitoare și caută soluții mai ieftine și mai rapide de rezolvare a problemelor, cu este negocierea prin Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit, în mai puţin de trei luni, negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centru completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Târgu Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.