Criza COVID-19 a modificat preferinţele consumatorilor români
Publicat de Corina Muntean, 28 iulie 2020, 10:49 / actualizat: 9 august 2020, 11:58
Un studiu recent realizat de o mare companie de consultanță financiară indică direcțiile strategice pe care firmele de retail ar trebui să le urmeze: consumatorii români devin tot mai atenţi la calitate, preferă produsele locale şi migrează spre cumpărăturile online.
Aceştia devin mai atenţi la calitate şi preferă produsele locale precum şi cele achiziţionate online. Modificările de comportament apar ca urmare a interesului crescut față de sănătatea proprie şi a familiei, precum şi din cauza efectelor crizei sanitare asupra situaţiei financiare. Acestea sunt principalele elemente care îngrijorează în prezent peste 64% dintre consumatorii români, arată studiul ‘Comportamentul consumatorului român în contextul COVID-19’ realizat de EY România. Urmează preocupările privind accesul la necesităţile de bază (28%), relaţiile personale (30%), restricţionarea libertăţilor (32%) şi abilitatea de a-şi atinge potenţialul (36%, preponderent pentru cei cu vârste cuprinse între 25 şi 65 de ani). Studiul EY, derulat în perioada mai – iunie 2020 şi centrat exclusiv pe consumatorii din România, confirmă tendinţele identificate la nivel global, care semnalează apariţia a patru noi tipuri de comportament în rândul consumatorilor: ‘economiseşte şi fă stocuri’, ‘redu drastic cheltuielile’, ‘păstrează-ţi calmul şi cheltuie’ şi ‘hibernează şi cheltuie’ . Conform analizei EY, criteriile de achiziţie din timpul stării de urgenţă şi din perioada următoare s-au modificat. Calitatea a devenit reperul principal, cu cea mai mare creştere în importanţă în timpul pandemiei (66% dintre respondenţi), urmată de preţ. Volumul cumpărăturilor a crescut, observându-se o migrare spre produse locale în detrimentul celor de import. De asemenea, peste o treime din respondenţi au preferat să comande online produse alimentare, cu livrare acasă. Într-o tendință descendentă se află criterii precum: brand, provenienţă, sustenabilitate, a căror importanţă a scăzut pentru aproximativ 20%, 11%, respectiv 17% dintre respondenţi. De asemenea, o tendinţă majoră înregistrată printre consumatorii români a fost reducerea bugetelor pentru cheltuieli neesenţiale, care s-ar putea permanentiza pentru aproximativ un sfert dintre cei intervievaţi. Tot un sfert dintre consumatori consideră că nu vor mai reveni în totalitate la obiceiurile de consum din anii trecuţi. Scăderea bugetelor de cheltuieli destinate nevoilor neesenţiale va afecta turismul, activităţile de sport, în aer liber, precum şi cheltuielile cu îngrijirea personală. În consecinţă, companiile cu aceste produse şi servicii în portofoliu vor trebui să îşi regândească strategia de comunicare, de vânzare, de marketing, să renegocieze contractele existente şi să analizeze achiziţiile şi reducerea costurilor pe întregul lanţ de aprovizionare.
Studiul ‘Comportamentul consumatorului român în contextul COVID-19’, iniţiat de EY România, este menit să analizeze comportamentele de consum din România din ultimele luni, precum şi modul în care ne aşteptăm să arate o societate ‘post COVID-19’, privită din perspectiva consumatorului. Astfel, dorim să contribuim la schiţarea unei imagini de ansamblu asupra evoluţiei modalităţilor de tranzacţionare şi de consum, precum şi asupra preferinţelor consumatorului din România, raportate la un context complet nou: o pandemie.
Studiul a fost derulat de EY în perioada 13 mai – 2 iunie şi este bazat pe răspunsurile a 393 de participanţi, colectarea datelor fiind realizată online, prin intermediul unei platforme interne.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.