Creșterea prețurilor materiilor prime, carburanților, utilităților, scumpirea creditării și a forței de muncă vor fi transferate spre consumatori…
Publicat de Corina Muntean, 6 octombrie 2022, 11:09
Creșterea prețurilor materiilor prime, carburanților, utilităților, scumpirea creditării și a forței de muncă vor fi transferate spre consumatori, de piața de distribuție locală din RETAIL ȘI HORECA, astfel încât pe o tendință de creștere vânzările vor atinge un nivel record anul acesta, previzionează analiștii. E un semnal că chiar dacă face economii lumea nu renunță la paleta de produse și servicii cu care s-a obișnuit.
Cifra de afaceri a distribuitorilor din retail și HORECA din România a crescut cu 27% față de 2020 și a fost cu 46,5% peste nivelul din 2017, ajungând la 21,1 miliarde de lei în 2021. Dacă în 2021 am văzut creșterea substanțială a cifrei de afaceri în baza revenirii apetitului pentru consum, pentru 2022 specialiștii companiei de consultanță Keysfin estimează continuarea tendinței de creștere.
Tudor Malearov , Business Development Manager KeysFin apreciază că acest fenomen se va produce în baza transmiterii considerabile a presiunilor inflaționiste pe fondul epuizării stocurilor pe întregul lanț de producție, distribuție și comerț până în apropierea nivelului record de 26 miliarde de lei. Astfel că ne putem aștepta la o consolidare a marjelor de profitabilitate în urma creșterii costurilor cu materiile prime, carburanți și utilități, a scumpirii creditării și a forței de muncă. Keysfin a analizat datele din 2021 pentru piața de distribuție în retail și HORECA și a vizat 137 companii, dintre care: 8 mari, 91 medii, 36 mici și 2 micro. În urma analizei a rezultat că cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (52,3% din total).
Din perspectiva geografică a vânzărilor, Capitala conduce cu o cifră de afaceri de 8,1 miliarde de lei care reprezintă 38,5% din total, urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (10,6% din total), Cluj (6,1% din total), Bacău (5,8% din total) și Harghita (5,1% din total). Împreună, primele 5 județe au generat aproape 66% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în 2021. Pe de altă parte, rezultatul net (profit net minus pierdere netă) al distribuitorilor din retail și HORECA a crescut cu 35% față de 2020 și cu 63% față de 2017, la nivelul record de 574,4 milioane de lei în 2021.
Dintre cele 137 de companii analizate, aproape 93 %, respectiv 128 au încheiat anul trecut pe profit, 6 au fost pe pierdere (4,4%), restul înregistrând un rezultat nul în 2021. Faptul că au avut încasări substanțiale în domeniul retail și HORECA a conferit firmelor de distribuție capacitatea de a contribui cu zeci de milioane de lei la bugetul de stat. Împreună, Capitala și primele 4 județe au generat 61% din totalul taxelor și impozitelor achitate de distribuitorii locali în 2021, numai Bucureștiul virând la stat peste 63 de milioane de lei taxe în 2021.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.