Creşterea costurilor, inflația şi lipsa forţei de muncă specializate sunt principalele provocări pentru companii, care conturează începutul unei noi crize în economia românească
Publicat de Corina Muntean, 30 noiembrie 2021, 12:20
Se prefigurează reintrarea în recesiune. Creşterea costurilor (68%), lipsa forţei de muncă specializate (57%), menţinerea fluxului de numerar (48%), optimizarea lanţului de aprovizionare (46%) şi schimbarea comportamentelor consumatorilor (41%) au reprezentat cele mai importante provocări pentru companii în 2021, reiese din răspunsurile la un studiu realizat de Valoria. Este prima oară în ultimele trei ediţii când percepţia privind evoluţia favorabilă a mediului de afaceri arată un recul. Certitudinea confirmată de BNR şi validată de respondenţi privind creşterea inflaţiei, estimările referitoare la evoluţia numărului de angajaţi şi a investiţiilor demonstrează începutul unei crize de încredere în economie.
Contributorii cei mai importanţi la această pierdere sunt criză politică, efectele pandemiei, lipsa forţei de muncă calificate, scumpirea energiei, creşterea preţurilor, criza lanţurilor de aprovizionare şi a materiilor prime. Totuşi, 22% dintre companii prognozează că cifra lor de afaceri va creşte cu 5%-10% în 2021, urmate de 17% care au bugetat o creştere de 10%-20%.
Pe de altă parte, procentul companiilor care estimează creşteri de peste 20% este de 18%, faţă de 12% la începutul anului, arată autorii studiului. Conform managerilor, cele mai importante oportunităţi ale anului 2021 pentru companiile româneşti au fost și rămân realizarea de noi produse/servicii şi accesarea de noi canale de vânzare (48%), digitalizarea şi automatizarea (43%), extinderea pe pieţe externe (34%), accesarea de fonduri nerambursabile (31%) şi utilizarea pieței de e-commerce, aflată în creştere (24%). Totodată rezultatele studiului arată care sunt cele mai căutate businessuri în această perioadă: 36% dintre firmele de comerţ, 37% dintre cele de tehnologia informaţiei şi 25% dintre cele din industria farmaceutică şi sănătate au avut creşteri ale numărului angajaţilor de 10%-20% în 2021, iar 33% dintre firmele de construcţii şi 27% din agricultură au avut creşteri de 20%-30%. Majoritatea companiilor respondente (85 %) prognozează creșteri salariale, în medie de până la 10 %, numai că aceste creșteri cu greu vor putea acoperi rata inflației, așteptată să urce la peste 7 % în acest an. Revenirea ar putea surveni în situația creșterii încrederii în faptul că economia poate face față provocărilor menționate, cu măsurile specifice de susținere adoptate de noua guvernare. Dar asta nu va fi suficient: trebuie ca noi înșine să avem încredere în noi și în țara pe care o populăm, România.
Studiul Valoria mai arată că, dacă la începutul anului 2021, 36% dintre companiile respondente nu previzionau creşteri salariale, maximul ultimilor 5 ani, acum procentul acestor companii a scăzut la 15%. În schimb creşte de la 17% la 28% procentul companiilor care spun că au crescut salariile cu 5%-10% în acest an şi de la 4% la 22% ponderea celor care au crescut salariile cu 10%-20% în 2021. Pe de altă parte, 34% dintre firmele din producţie industrială, 37% din IT şi 35% din construcţii şi imobilire au crescut salariile cu 10%-20% în acest an. Potrivit sursei citate, 78% dintre companii, faţă de 53% la începutul anului, spun că au crescut salariile angajaţior în 2021. Procentul companiilor care au îngheţat angajările în acest an a crescut de la 26% la începutul anului, la 48% la sfârşitul anului. Dintre companiile respondente, 18% în semestrul al doilea, faţă de 22% în semestrul întâi, se aşteaptă la cifre de afaceri mai mici, iar 5%, faţă de 13% anterior se aşteaptă la stagnare.
‘Potrivit rezultatelor studiului Evoluţia prognozată a afacerilor din România, nivelul de optimism sau pesimism diferă în funcţie de industrie. Răspunsurile oferite de liderii companiilor din România, arată că sunt industrii care trec printr-o perioadă de creştere accelerată cum sunt industria agricultura, industria de IT, serviciile profesionale, dar şi industrii care traversează o perioadă dificilă. Îngrijorările exprimate de manageri vizează lipsa forţei de muncă, creşterea costurilor şi a ratei inflaţiei, în timp ce oportunităţile privesc noi produse şi servicii, noi canale de vânzare, digitalizarea şi automatizarea, şi extinderea pe pieţele externe’, a afirmat Dumitru Ion, CEO Kompass Romania şi Doingbusiness.ro, co-autor al studiului.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.