Contextul pandemic a influențat considerabil piața românească de artă

Publicat de Corina Muntean, 7 august 2020, 11:22
Potrivit unui raport de cercetare care ia în calcul activitatea din primul semestru al anului, în această perioadă s-a pus accent pe conectivitate online, tezaurizarea valorii banului investit în lucrări de artă și scăderea activității galeriilor de artă contemporană. Cu toate acestea volumele brute de vânzări, comparativ cu primul semestru 2019, au crescut.
Piața de artă din România nu a dispărut din cauza pandemiei de coronavirus, dar ea s-a mutat aproape cu totul în online. O succintă survolare a pieței românești de artă indică o întrerupere totală a activității de bază în sectorul pieței primare, a galeriilor, al căror rost esențial este să promoveze arta prin expoziții. Cum organizarea acestora nu au mai fost posibilă, piața, în acest caz, s-a îndreptat către unica soluție permisă și posibilă: aceea de a se organiza în online, prin expoziții, tururi virtuale și licitații online. O excepție fericită a fost reprezentată de casele de licitație, ce aveau deja pregătită și funcțională câte o platformă de tranzacționare online.
Raportul primei jumătăți de an 2020, realizat de Institutul de Management al Artei, o divizie de cercetare, statistică și educație a grupului Artmark împreună cu Asociația Culturală Pangratti, relevă o creștere medie anuală a pieței românești de artă de 22% în perioada 2016-2019 și încearcă o anticipare a efectelor pe care actuala situație globală o va produce asupra tuturor celor implicați – de la artiști, galerii și case de licitații, la desfășurarea de evenimente artistice, precum și în procesul de cumpărare și motivația de a investi în artă. Astfel, specialiștii pieței preconizează o evoluția pozitivă a vânzărilor de artă cel puțin până la sfârșitul lui 2020. Potrivit raportului, creșterea relativ liniară din ultimii 5 ani de piața de artă, bizuită pe o revenire treptată a economiei, dar și pe o marketare cantitativă a ofertei de artă românească, stă la baza acestor anticipări.
Se preconizează astfel, pentru perioada imediat următoare, o continuare a creșterii pieței – însă atipică și doar parțial organică. Iubitorii de artă și investitorii vor preferarea tezaurizarea în fața investiției, adică a achiziției de risc minim sau zero, sigure, a numelor mari, de patrimoniu – precum Grigorescu, Aman, Luchian, Petrașcu, Tonitza, Pallady, Baba, Bălașa etc. Totodată, se va restrânge rolul jucat de galeriile de artă, îndeosebi de cele de artă de patrimoniu și magazine de antichități, în favoarea caselor de licitații, precum și rolul jucat de galeriile de artă contemporană, în favoarea achizițiilor directe din atelierul artistului ori online din spații dedicate.
De asemenea se anticipează că următoarea etapă de digitalizare a pieței românești de artă va consta în consacrarea unui mare spațiu/marketplace online care să preia rol dominant de piață în circa 2 la 4 ani. Prin urmare, piața de artă își va continua tendința ascendentă în online.
Versiunea integrală a ,,Raportului privind piața de artă 2020-2021 în context pandemiei” poate fi descărcată aici: https://www.artmark.ro/ro/despre-noi/rapoartele-pietei-de-arta
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Târgu Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.
Sursa: www.artmark.ro