Consumatorii sunt notificați de creşterea preţului la curent electric de la 1 ianuarie
Publicat de MIRELA ROTAR, 6 decembrie 2021, 15:55 / actualizat: 7 decembrie 2021, 6:44
Potrivit legii, astfel de notificări se fac o dată la șase luni și îi vizează pe consumatorii casnici care nu au trecut în piaţa concurenţială, pentru care tarifele vor crește cu până la 85%.
Președintele Asociaţiei România Inteligentă, Dumitru Chisăliţă, a declarat pentru Radio Tg.Mureș că, deşi vor primi aceste notificări, consumatorii nu vor achita până în martie 2022, aceste noi preţuri la energie electrică:
Acești furnizori au obligația să recalculeze prețul energiei electrice și să îl notifice cu 30 de zile înainte de 1 ianuarie. Astfel încât consumatorii au de ales, să rămână în Serviciul Universal sau să-și aleagă o altă ofertă din piață. Aceste notificări sunt mai mari decât îl au în momentul de față consumatorii, între 54 și 84%. În piață sunt oferte sub acest Serviciu Universal. Toți consumatorii casnici, până la 31 martie, sunt în situația de a beneficia de un preț plafonat, și majoritatea să beneficieze și de o compensație pentru prețul pe care trebuie să îl achite, astfel încât în următoarele 4 luni de zile, consumatorii sunt protejați.
Dumitru Chisăliţă spune că 5,5 milioane de consumatori casnici din totalul de 9,5 au rămas în Serviciul Universal, iar aceștia vor primi notificări.
Vicepreședintele ANRE, Nagy Bege Zoltan, îl contrazice și afirmă că doar 4 milioane de consumatori sunt în situația de a fi notificați, iar creșterea va fi în medie de 80 la sută:
În cazul acelor furnizori, care asigură Serviciul Universal, într-adevăr pot să confirm că creșterea prețului de Serviciu Universal o dată cu 1 ianuarie, deci aplicat în primul trimestru al anului 2022, crește între 72 și 89 la sută, funcție de furnizor. Dar această categorie de consumatori trebuie să se gândească la faptul că o dată cu 1 aprilie această plafonare dispare și poate, în acel moment ar fi bine să aibă deja un contract concurențial, mai avantajos decât cel pe care îl au acum.
Atât reprezentantul Asociaţiei România Inteligentă cât și vicepreședintele ANRE au admis că nu e o anomalie ca două apartamente aflate în același bloc și având contracte cu același furnizor să aibă tarife diferite, unul fiind pe Serviciul Universal iar celălalt intrând pe piața concurențială cu un nou contract.
Astfel, pentru consumatorii casnici singura soluție de a scăpa de prețurile mari la energie după aprilie 2022 este să încheie un nou contract cu furnizorul pe care l-au avut și până acum sau cu un alt furnizor, dar să treacă la piața concurențială până la 31 martie 2022.
Valeriu Russu