CNAS scoate un nou ghid de informare a asiguraților, fără să pomenească nimic de finanțare
Publicat de Stan Lucian, 12 martie 2024, 17:00
Deși există o lege de funcționare care prevede drepturile și obligațiile pacienților iar bolnavii se plâng că drepturile lor sunt călcate în picioare, Casa Națională de Asigurări de Sănătate scoate pe bandă rulantă ghiduri de informare, spun asociațiile de pacienți.
Bolnavii sunt revoltați că sunt purtați de la un cabinet la altul și ajung, într-un final, în privat, pe bani grei, să-și rezolve problemele de sănătate.
Mulți nu mai au această șansă și în timp ce încearcă să găsească un tratament ori să-și facă o investigație.
Pacienții, azi în România, luptă mai mult cu sistemul decât cu boala, spune Cezar Irimia, președintele Alianței Pacienților Cronici:
Pacienții își cunosc drepturile. Asta, mi se pare o ironie dusă la extreme, de fapt un cinism, acest ghid, și cred că cineva a trebuit să mai încaseze niște bani sau să-și justifice activitatea la nivel de Casă Națională. Pacientul, de la o suspiciune până la o diagnosticare corectă, cum e cazul pentru cancerul bronhopulmonar, durează 5-6 luni. De multe ori, pacientul pierde lupta cu boala până la diagnosticare. În momentul în care ai diagnosticarea, te trezești că nu sunt bani pentru medicamente.”
Este a doua ediție a ghidului de informare pe care CNAS l-a tipărit și nu amintește nimic despre finanțare sau despre traseul bolnavului cronic.
Totuși, acesta poate fi util deoarece mai mulți mureșeni apelează Casa de Asigurări Mureș pentru a se informa despre drepturile lor, spune președintele instituției, Rodica Biro:
Aceasta este a doua ediție a ghidului. Deci, mai există un model anterior și el s-a dorit a fi un cumul de informații legate de modul de funcționare a sistemului de asigurări sociale de sănătate. Singura problemă despre care nu se face vorbire este modul de finanțare și probabil că aceasta ar putea fi o nemulțumire a multora dar încă avem solicitări foarte multe de informații la asediul Casei.”
Potrivit noul ghid al asiguratului, lansat la începutul săptămânii ”în scopul informării corecte, complete și accesibile a persoanelor asigurate”, pacienții află că au dreptul să își aleagă un alt medic de familie dacă nu sunt mulțumiți de serviciile acestora.
De asemenea, au dreptul la servicii medicale ambulatorii și de urgență în spitalele aflate în contract cu casele de sănătate, precum și la tratament fizioterapeutic și de recuperare.
Autor: Cristina Bulbescu