Cheltuielile de sărbători se menţin, anul acesta, la nivelul din 2021
Publicat de Corina Muntean, 22 decembrie 2022, 07:53
În pofida scumpirilor și a situației dificile cu care se confruntă multe familii, cheltuielile de sărbători se menţin, anul acesta, la nivelul din 2021, arată un nou studiu. În plus magazinele fizice tind să recupereze terenul pierdut în pandemie în fața celor online, atât ca vânzări cât și ca număr de cumpărători.
Cheltuielile de sărbători se menţin, în acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar dacă 73% dintre cumpărători se aşteaptă la scumpiri, iar 37% au o situaţie financiară precară. Mai mult, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2022, consumatorii cu venituri mici plănuiesc să cheltuiască, în perioada sărbătorilor, cu 25% mai mult decât anul trecut. În acelaşi timp, (teri pătrimi) 77% dintre comercianţi estimează că vânzările vor creşte, în această perioadă, faţă de 2021.
În ce privește mersul economiei, conform studiului, 41% dintre consumatori prevăd o evoluţie defavorabilă a economiei anul viitor, în creştere de la 33% în 2021 şi 27% în 2020. În aceste condiţii, consumatorii renunţă la cumpărăturile neesenţiale, care scad cu 12%, pentru a oferi cadouri sub formă de produse (+1%) şi sub forma unor experienţe care implică socializare, respectiv petreceri, ieşiri la restaurant sau bilete la concert (+7%). Însă numărul mediu de cadouri scade de la 16, anul trecut, la nouă, anul acesta, iar preferinţa se mută spre produsele de tip carduri- cadou (în urcare cu 7%). Pentru a compensa creşterea preţurilor, o treime (32%) dintre cumpărători vor cauta să achiziţioneze articole reutilizabile (folosite/recondiţionate), iar 48% dintre comercianţi spun că vor vinde astfel de produse în acest sezon. Se pare că există optimism de ambele părți: majorarea preţurilor reprezintă o motivaţie atât pentru cei care spun că vor cheltui mai mult anul acesta de sărbători (51%), cât şi pentru cei care vor cheltui mai puţin (66%). De altfel, şi comercianţii estimează că preţurile produselor lor vor creşte cu până la 10% (43% dintre comercianţi) sau chiar mai mult (20% dintre comercianţi).
Ca şi în anii precedenţi, cumpărăturile online sunt pe cale să domine sezonul, dar magazinele fizice recâştigă din terenul pierdut în timpul pandemiei. Astfel, anul acesta, 35% din bugetul alocat cheltuielilor de sărbători va merge către magazinele fizice (în creştere de la un minim de 28% în 2020), dar 63% va fi orientat către cumpărăturile online. Totodată, 34% dintre consumatori plănuiesc să folosească reţelele sociale pentru cumpărăturile de sărbători, procentul fiind mult mai ridicat în rândul tinerilor Millennials (56%) şi al celor din Generaţia Z (60%). Conform studiului, aproximativ patru din zece consumatori intenţionează să aleagă cadouri durabile, iar aceştia vor să cheltuiască cu 14% peste medie, spre deosebire de ceilalţi, care caută să îşi reducă cheltuielile.
Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2022 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat aproape 5.000 de consumatori din SUA şi 40 de directori din companii de retail care au, în proporţie de peste 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.
Autor: Virgil Natea
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.