Cardul de sănătate funcționează cu sincope în județul Mureș
Publicat de radiomures, 7 noiembrie 2016, 11:59 / actualizat: 21 iunie 2020, 12:41
După o săptămână în care a funcționat cu intermitențe, cardul național de asigurări de sănătate nu dă semne de resuscitare nici azi.
Medicii se plâng că nu pot prescrie rețete, doar concedii medicale și bilete de trimitere, iar unii dintre ei încearcă noaptea și în week-end să reîncarce programul pentru a-și valida serviciile.
Probleme de acest fel au mai fost și până acum, însă nu de așa lungă durată, spune asistenta medicală din Tîrgu-Mureș, Voig Noemi:
Foarte greu merge. Luna asta așa am început că în fiecare zi aproape o jumătate de oră dacă merge, când suntem de dimineață și după aceea gata. Nu putem elibera rețetele, numai biletele de trimitere și concediile, în rest nimic. Mai greu este la copii că nu le putem elibera și aia expiră în 24 de ore. Dacă nu se validează, gata. Pentru cele cronice, câteodată mai eliberăm offline dar și asta e cu risc dacă se validează după aia sau nu.”
Dacă reușesc totuși să obțină rețeta cu medicamente, pacienții iau la rând toate farmaciile din oraș, poate, poate merge cardul în vreuna din ele.
Problema mare este la rețetele acute, care trebuie eliberate în 24 de ore, astfel că unii farmaciști își asumă riscul de a elibera rețeta, în speranța că sistemul va funcționa iar pacientul va reveni la farmacie pentru a o semna.
Farmacista din Tîrgu-Mureș, Mariana Moldovan:
Aproape fiecare pacient care intră, cu rețeta în mână, ne întreabă dacă eliberăm rețete. Este penibil că programele de informatică care ar trebuie să fie naționale nu sunt un serviciu al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Am eliberat totuși rețete la pacienții cu rețete acute care erau foarte agitați să găsească o farmacie care să elibereze și pe un risc foarte mare am mai ajutat pacienții disperați.”
Obișnuiți să fie purtați dintr-o parte în alta și să nu li se respecte drepturile de asigurați,pacienții așteaptă docili la ușile medicilor sau ale farmaciilor să-și poată lua tratamentul.
Atunci când vine vorba de copii, însă, nu se poate aștepta:
Eu aștept, aștept să meargă sistemul.”
Eu nu pot să cumpăr medicamente că nu am pensie mare. Dacă nu primesc compensat, nu cumpăr.”
Încercăm să facem cumva rost de medicamente să luăm tratamentul pentru copil. Nu ne putem chinui să stăm acasă cu copilul că muncim. O să cumpărăm medicamentele, altă variantă nu avem. Sistemul acesta tot mai nasol mi se pare. Degeaba s-au făcut unele modificări cu carduri cu altele. Degeaba, sistemul tot mai prost parcă merge.”
Ultimul comunicat oficial al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate privind funcționarea cardului este din data de 2 noiembrie prin care anunța că sistemul este funcțional, după două zile în care acesta a fost total întrerupt din cauza unor probleme tehnice.
Alte informări nu s-au mai făcut, spune președintele CJAS Mureș, Rodica Biro:
Sunt furnizori la care funcționează sistemul, depinde la orele în care sunt acordate serviciile medicale. Pe timpul nopții au reușit, mai ales medicii de familie să-și încarce serviciile efectuate în săptămâna precedentă. Nu avem comunicate oficiale din care să rezulte cam care sunt problemele sau cât de mult vor dura aceste dereglări. Singurul mesaj pe care putem să-l spunem este că atât pacienții cât și furnizorii trebuie să se adapteze, așa cum știm cu toții.”
În județul Mureș au fost preluate până acum doar 70% din raportările medicilor pe luna octombrie și încă nu s-au făcut facturări pentru serviciile validate.
Nu se știe deocamdată dacă vor fi acceptate serviciile acordate în perioada 10-13 octombrie, când sistemul cardului de sănătate a căzut total l.
Cristina Bulbescu