Capacitatea de transport interurban din Mureș a fost decimată de pandemie
Publicat de Rotar Mirela, 10 noiembrie 2022, 12:19 / actualizat: 11 noiembrie 2022, 14:56
Cele mai mari autogări din Târgu Mureș nu mai sunt funcționale la această dată.
Este vorba de Autogara de la Transport Local din Târgu Mureș, care a fost închisă în totalitate, iar activitatea de la alte trei autogări din județ, inclusiv Voiajor din Târgu Mureș, a fost suspendată temporar din cauza lipsei de călători pe perioada pandemiei.
De asemenea, numărul curselor a fost diminuat drastic deoarece au lipsit și contractele cu firmele privind transportul muncitorilor la locurile de muncă.
Transportul de persoane începe încet să-și revină, spun reprezentanții Autorității Rutiere, care eliberează licențele de transport persoane. Doar 10 firme fac și transport interjudețean la această dată, a precizat pentru Radio Târgu Mureș șeful Agenției Teritoriale ARR, Alexandru Lupa:
În județul Mureș sunt 165 de firme licențiate pentru transportul de persoane. Doar 10 fac transport interjudețean. Numărul de firme a rămas același. Nu s-au închis firmele, în schimb, într-adevăr, nivelul de capacității de transport a scăzut foarte mult, adică au renunțat la curse pentru că nu au mai avut obiectul muncii. Nu au mai avut ce să transporte pe timpul pandemiei. Acum, au început să-și revină din câte am înțeles… De asemenea, trei autogări și-au suspendat temporar activitatea din cauza numărului redus de curse și nemaiavând intrări în autogară nu mai renta pentru ei din punct de vedere economic și atunci le-au suspendat. Transportul Local, de exemplu, care era cea mai mare autogară, s-a închis iar Voiajorul și-a suspendat activitatea. În aceeași situație este și Ludușul și mai este o autogară cu activitatea suspendată în Reghin.
După închiderea autogării, Baza tehnică a Transport Local Târgu Mureș a trecut anul acesta printr-un proces de reabilitare totală, spune primarul Soós Zoltán care intenționează să dezvolte astfel transportul public periurban. Doar către finele anului următor se vor putea vedea primele rezultate, timp în care se va lucra și la infrastructura rutieră.
De asemenea, este în pregătire și un proiect de transport feroviar periurban între Luduș și Reghin pentru a reduce traficul ce sufocă în momentul acesta principalele căi rutiere, mai spune primarul de Tg.Mureș, Soós Zoltán:
Am renovat în acest an din 12 milioane de lei Baza Transport Local unde a fost refăcută toată platforma, utilitățile, curentul, apa pluvială și canalizarea și am pregătit platforma pentru cele 50 de autobuse electrice, 42 de diesel și 38 hibrid care vor sosi până la sfârșitul anului viitor. Aceste vehicule vor deservi atât municipiul cât și zona peiurbană. ADI Transport Local deservește doar comunele limitrofe orașului Târgu Mureș, în prima fază, având în vedere că sunt cheltuieli foarte mari de funcționare și fiecare comună trebuie să-și acopere cota parte din cheltuielile susținerii transportului care depășește suma de 35 de milioane de lei numai pe Târgu Mureș.
Activitatea de transport interurban aparține din anul 2013 Consiliului Județean Mureș care, până la această oră, nu ne-a furnizat informațiile solicitate privind gradul de acoperire cu servicii de transport public la nivelul județului.
Potrivit ultimelor raportate postate pe site, CJ Mureș a publicat în luna mai, anul acesta, procedura de atribuire pentru 27 de trasee interurbane.
Din programul afișat, tot pe site, reiese faptul că doar 10 trasee sunt acoperite.
Cristina Bulbescu