Când ai succes nu e recomandat să schimbi strategia
Publicat de Corina Muntean, 16 februarie 2022, 11:05
Fără nicio intenție de a face reclamă gratuită celor care nu au nevoie, nu putem să nu remarcăm că există anumite companii, de regulă multinaționale, care găsesc resurse interne sau primesc sprijinul autorităților pentru a depăși perioadele de criză și chiar de a profita de ele. Una dintre acestea am putea spune că este Coca-Cola al cărei profitul global s-a majorat cu o pătrime în primul an de pandemie.
Când ai succes nu e recomandat să schimbi strategia. Și nici produsul cu care te-ai lansat. O dovedește succesul The Coca-Cola Company, care a înregistrat în 2021 un profit de 9,77 miliarde de dolari, cu 26% mai mare comparativ cu cel din anul anterior. Succesul a venit ca urmare a recuperării cererii pentru băutura sa răcoritoare ‘vedetă’. Compania americană a raportat săptămâna trecută venituri operaţionale nete de 38,65 miliarde dolari în exerciţiul financiar 2021, în creştere cu 17%, şi a semnalat că a depăşit volumul de afaceri anterior pandemiei de Covid-19.
Vânzările băuturii răcoritoare Coca-Cola s-au majorat cu 7%, impulsionate fiind de consumul sporit din pieţe precum Europa, Orientul Mijlociu, Africa şi Asia-Pacific, în timp ce categoria de băuturi nutritive, sucuri, lactate şi băuturi bazate pe plante a crescut cu 12% anual. În perioada octombrie-decembrie 2021, compania a fost afectată de un trimestru operaţional mai scurt şi de termenele unor expedieri, dar reprezentanţii Coca-Cola au subliniat impactul pozitiv al achiziţiei BodyArmor, o marcă de băuturi pentru sportivi, şi a mărcii Fairlife, de produse lactate. Directorul general executiv al companiei, James Quincey, a subliniat ‘rezilienţa şi flexibilitatea’ necesare pentru a merge mai departe ‘într-un alt an cu incertitudini’ şi s-a arătat convins că următorul exerciţiu financiar va fi bun. Pentru 2022, estimările sale de creştere a încasărilor sunt în jur de 7%-8%, dar a menționat că ‘inflaţia în ceea ce priveşte preţurile materiilor prime’ va majora costurile. Rezultatele au fost mai bune decât se aşteptau analiştii, iar cotaţiile acţiunilor Coca-Cola în ultimul an s-au apreciat cu 21%. Un alt secret constă în externalizarea activităților.
The Coca-Cola Company, este o multinațională cu multe ramuri care au ceva în comun: niciuna dintre ele nu produce cu adevărat Coca-Cola, ci doar siropul băuturii, pe care îl livrează apoi fabricilor de îmbuteliere. Câteva din acestea sunt controlate direct de firma mamă, dar marea majoritate a fabricilor sunt firme independente, complet separate, multe funcționând pe bază de franciză, la standardele cerute de firmă, plătind redevența și marca. Acesta este modul de organizare care a ajutat Coca-Cola să se extindă la nivel internaţional și să încaseze venituri și profituri ca cel de anul trecut, chiar și în perioade de criză.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.