Calea ferată îngustă şi Planul înclinat de la Comandău, cumpărate de autorități
Publicat de MIRELA ROTAR, 19 ianuarie 2020, 10:38
Calea ferată îngustă şi Planul înclinat de la Covasna-Comandău, folosite pe vremuri pentru transportul buştenilor din pădure, au fost achiziţionate de autorităţile locale cu scopul de a le introduce în circuitul turistic.
Conducerea Consiliului Judeţean (CJ) Covasna a anunţat că împreună cu Primăria Covasna a cumpărat vineri activele care fac parte din monumentul istoric denumit ‘Ansamblul tehnic -Plan înclinat de la Covasna-Comandău’ ale firmei de exploatare forestieră Brafor SA, aflată în faliment.
Potrivit sursei citate, cele două autorităţi şi-au exercitat dreptul de preempţiune şi au cumpărat mai multe clădiri, terenuri şi linia de cale ferată cu aproape 1,5 milioane de lei. CJ Covasna a achitat peste 886.000 de lei din suma totală, iar Primăria Covasna – circa 600.000 de lei.
În ultimii ani, CJ Covasna a cumpărat şi alte bunuri cu scopul de a repune în funcţiune calea ferată şi Planul înclinat, cum ar fi mai multe locomotive cu aburi, locomotive diesel şi vagoane vechi, printre care şi o locomotivă Krauss, aflată pe lista obiectelor de tezaur naţional, fabricată în anul 1914 în Germania.
Linia de cale ferată cu ecartament îngust a fost pusă în funcţiune în 1892 şi folosită pentru transportul buştenilor din pădure. La jumătatea ei exista un Plan înclinat care folosea forţa gravitaţională pentru a urca şi coborî vagoanele.
Practic, între staţiile aflate la capete opuse exista o diferenţă de nivel de aproape 300 de metri iar acest lucru permitea ca vagonul gol să fie tras în sus de vagonul cu lemne care cobora.
Construcţia Planului înclinat sau Şiclăul, cum este denumit de localnici, a fost începută în anul 1886 şi terminată în 1889.
Pe măsură ce exploatările forestiere din zonă s-au restrâns, calea ferată a rămas nefolosită şi s-a degradat iar Planul înclinat, care a funcţionat aproape un secol, a fost distrus într-un incendiu în anul 1996.