Bullying-ul în școli va fi combătut de un grup de acțiune care se va înființa în fiecare unitate de învățământ
Publicat de Corina Muntean, 12 iunie 2020, 18:03
Ministerul Educației și Cercetării și specialiștii cooptați în grupul de lucru de profil au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii prin care este prevenit și combătut bullying-ul în spațiile destinate învățământului.
Fiecare școală va avea un grup de acţiune anti-bullying, din care vor face parte maximum 10 membri şi care va avea rolul de prevenire, identificare şi soluţionare a acestui tip de comportament între elevi.
Din grup vor face parte directorul școlii, profesorul consilier şcolar, trei cadre didactice formate în problematica violenţei, doi sau mai mulţi reprezentanţi ai elevilor, un reprezentant al părinţilor și reprezentanţi ai autorităţii locale.
În paralel, se vor organiza concursuri, dezbateri și sesiuni de informare.
Inspectorul școlar pentru educație timpurie din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Mureș, Irina Trifan:
Vorbim de jocuri de dezvoltare, de ceea ce înseamnă coeziune de grup, de înțelegerea nevoilor celuilalt de lângă noi, de empatie, de dezvoltarea acelor abilități emoționale de care copiii au nevoie. Ar fi ideal să avem abordări privind recunoașterea fenomenului de bullying în rândul copiilor, să formăm spiritul civic al acestora, din perspectiva încrederii pe care trebuie să aibă ei în momentul în care intervin și recunosc fenomenul de bullying, și de a avea o atitudine corectă, fermă, vizavi de reacțiile pe care trebuie să le avem în fața actelor de violență verbală, inclusiv cele din mediul online.
Anul trecut, organizația ”Salvați copiii!” a lansat campania ”Alege sa te opui bullying-ului!”, iar materialele publicate online îi învață pe profesori, părinți și copii cum să recunoască un copil supus hărțuirii și oferă și soluții, atât la nivel instituțional, cât și la nivel personal.
Directorul de programe din cadrul organizației, George Roman, a atras atenția că aceste strategii vor fi dificil de implementat în școli, din lipsa personalului calificat:
Ce-am mai propus noi este un mecanism de prevenire și intervenție, dar nu unul birocratic pentru că, din întâlnirile noastre cu copiii, am dedus că acele comisii de prevenire și combatere a violenței din fiecare structură școlară nu sunt cunoscute de copii. Mecanismul acesta este gândit în așa fel încât, în centrul activității anti bullying, să stea consilierul școlar, dar pentru acest lucru trebuie să obținem și un raport mai bun între consilierii școlari și numărul de copii. În acest moment, un consilier școlar, în medie la nivel național, are în grijă cam 900-1000 de copii. Legea spune 800, oricum o cifră mult prea mare pentru capacitatea unui om, iar la nivel internațional, școlile sunt organizate în așa fel încât unui consilier școlar să îi revină doar 250 de elevi.
Fiecare unitate de învăţământ are obligaţia de a introduce în Regulamentul de Ordine Interioară obiectivul ‘şcoală cu toleranţă zero la violenţă’.
În perioada următoare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării va realiza Ghiduri de bune practici pe cicluri de învăţământ, privind modul de interacţiune şi de intervenţie în situaţiile de violenţă psihologică.
Raluca Creț