Boston, Tg. Mureș, Londra
Publicat de radiomures, 20 aprilie 2017, 08:46
„Vedeta” Concertului simfonic de joi, 20 aprilie, de la Sala Palatului Culturii este… fagotul. Fagotul Anei Docolin! Fabricat în America, la Boston, a ajuns la Tg. Mureș recent, iar de aici va pleca, alături de stăpâna sa, la Londra. Prima „ieșire în public”, pe scena Filarmonicii Tg. Mureș, va fi de bună seama de neuitat, cu emoții mari pentru Ana Docolin:
Joi, la ora 19.00, voi interpreta „Concertul pentru fagot și orchestră în Fa major, op. 75” de C.M. von Weber.”
Reporter (Margareta Pușcaș): De ce ai optat tocmai pentru Weber?
Concertul de Weber este unul dintre cele mai importante piese de repertoriu pentru un fagotist, alături de cel al lui Mozart. În urmă cu patru ani am venit cu Mozart, acum doi ani cu Rossini, iar anul acesta cu Weber. Concertul în sine l-am învățat, prima dată, când eram în liceu, în clasa a XI-a. Atunci l-am studiat și m-am prezentat cu el la un concurs, în Edinburg. Am intrat în finală ceea ce înseamnă că l-am cântat bine cu orchestra. De atunci nu l-am mai studiat, l-am cântat doar. De prin octombrie m-am apucat din nou să lucrez la el.”
Reporter: Te-a chemat, ți-a vorbit sufletului?
A fost o senzație foarte plăcută să mă întorc la o piesă pe care mai demult am învățat-o în detaliu și am lucrat-o mult, să mă întorc la ea acum când, bineînțeles, tehnica mea este mai bună și toate chestiile astea care prezentau dificultăți, acum nu mai sunt atât de dificile. Este mai ușor să te concentrezi per ansamblu, nu te mai împiedici de detaliile tehnice. Concertul lui Weber este foarte virtuos și dacă vrei să fie de succes, virtuozitatea asta trebuie făcută cu lejeritate, trebuie să fie un decoro. Acum îl găsesc mult mai ușor decât acum șase-șapte ani pentru că îmi vine natural, nu mai am probleme tehnice și mă pot concentra la efectul concertului, la ceea ce vreau să transmit. Este un concert plin de caractere, care se tot schimbă.”
Reporter: Cu Filarmonica de Stat din Tg. Mureș ai mai cântat, dar cu Maestrul Hilgers din Germania ai mai colaborat?
Nu, n-am mai colaborat cu maestrul Walter Hilgers. Este o personalitate muzicală foarte importantă, are o carieră enormă ca tubist, dar și ca dirijor.”
Reporter: Ce mai include programul de joi, de la Palat?
Uvertura „Egmont” de L. van Beethoven și Simfonia 0 în re minor de Bruckner. Uvertura „Egmont” este o lucrare standard, în timp ce Simfonia nr.0 în re minor are o poveste interesantă: fără să fie prima simfonie a sa, Bruckner a scris-o și a notat-o cu “0” (Null Symphony) considerând că „nu este bună de nimic”. Mai târziu cineva totuși a apreciat-o și a publicat-o, iar de atunci se cântă sub acest nume „Simfonia nr 0 în re minor (WAB 100)”.”
Reporter: În sală vor fi, desigur, prieteni din Tg. Mureș, părinții tăi…cred că ți-a fost dor de ei.
Da, bineînțeles, mi-a fost foarte dor de ei. Concertul acesta a fost un bun motiv să vin și să stau două săptămâni acasă, de Paști, de sărbători.”
Margareta Pușcaș/ Evelina Racoțean