Beneficii obținute în urma negocierilor cu băncile
Publicat de Corina Muntean, 19 ianuarie 2024, 11:03 / actualizat: 19 ianuarie 2024, 15:11
Oamenii trebuie să știe că dacă au probleme cu băncile, ele se pot rezolva pe cale amiabilă, prin negociere. Iar beneficiile obţinute în 2023 de clienţii băncilor în urma negocierilor au fost, în medie, de aproape 5.000 de euro.
Beneficiile obţinute anul trecut în urma negocierilor de cei care s-au adresat Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) au fost, în medie, de 4.980 de euro. Acestea au fost în creştere cu 16% faţă de 2021 şi cu 97% raportat la 2019.
Ultimii doi ani au adus modificări importante în profilul consumatorului care se adresează CSALB. Analiza celor 5.560 de cereri de negociere cu băncile/IFN-urile trimise în anii 2022 şi 2023 arată că profilul consumatorului de servicii financiar-bancare este al unui bărbat din Bucureşti, cu vârsta cuprinsă între 41-50 de ani, care are un credit de consum în lei şi care solicită băncii renegocierea contractului de credit sau soluţionarea amiabilă a litigiului din instanţă.
Potrivit CSALB, majoritatea consumatorilor români care au solicitat o negociere cu banca/IFN-ul prin intermediul acestui negociator, în 2022-2023, sunt bărbaţi. Faţă de anii precedenţi a scăzut ponderea consumatorilor din categoria 31-40 de ani şi a crescut cea a consumatorilor care depăşesc 51 de ani. Cele mai multe cereri trimise de consumatori în ultimii doi ani au venit din Bucureşti (18,7%), Argeş (8,5%) şi Ilfov (5,6%). Primele 10 judeţe însumează peste 60% din cereri, iar jumătate dintre ele înregistrează creşteri în numărul de cereri de negociere trimise de consumatori către CSALB. Cea mai importantă creştere o înregistrează judeţul Argeş, iar cele mai puţine cereri (12) au venit din Harghita.
În 2022 și 2023, cele mai multe solicitări au vizat: renegocierea contractelor (prin conversie credit, găsirea unei soluţii în urma negocierii, suspendarea plăţilor: 13,2%) şi soluţionarea amiabilă a litigiilor din instanţă – 13,1%. Restituiri de sume (comisioane, dobânzi) au fost cerute de 11,6% dintre consumatori, iar rezolvări pentru problemele generate de creşterea IRCC/ROBOR sau trecerea la dobândă fixă au apărut în 10,6% din cereri.
Reeşalonarea, rescadenţarea, refinanţarea unui credit au fost solicitate în 7,4% din cereri, iar diminuarea soldului sau a ratei, precum şi ştergerea unei părţi din datorie au făcut obiectul a 6,7% din cereri.
Majoritatea creditelor la care fac referire cererile de conciliere sunt în lei (88,6%). Specialiștii CSALB au remarcat că ‘În ultimii ani, consumatorii români de produse şi servicii financiare au întâmpinat perioade dificile: doi ani de criză sanitară, o inflaţie ridicată şi cu creşterea costurilor la credite.
Potrivit CSALB, faptul că tot mai mulţi consumatori doresc soluţionarea prin negociere a proceselor arată că soluţionarea alternativă nu mai este doar o excepţie, ci a devenit o practică pentru unele bănci şi este recomandată de judecători din tot mai multe oraşe din ţară. Printre beneficii se numără şi degrevarea instanţelor de procese lungi şi costisitoare pentru ambele părţile implicate.
Începând cu 2021 şi până la finele lui 2023 CSALB a soluţionat amiabil peste 500 de dosare care se aflau pe rolul instanţelor în diferite stadii procesuale. Din fericire, disponibilitatea mai mare a băncilor spre rezolvarea problemelor cu care se confruntă consumatorii s-a văzut şi în rezultatele negocierilor. Astfel, valoarea medie a beneficiilor obţinute din conciliere aproape s-a dublat faţă de 2019, an premergător pandemiei’, spune Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul Colegiului CSALB.
Autor: Virgil Natea
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.