Aproximativ 300 de studenţi au protestat la Tîrgu Mureș împotriva noului sistem de examinare
Publicat de Corina Muntean, 26 ianuarie 2019, 16:18
Aproximativ 300 de studenţi ai Universităţii de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie (UMFST) din Târgu-Mureş au protestat vineri seara împotriva noului sistem de examinare introdus de UMFST. La protest, care a fost organizat pe o reţea de socializare, pe lângă studenţii maghiari, au participat şi mai mulţi cursanţi ai secţiilor cu predare în limba engleză şi română. Preşedintele Uniunii Studenţilor Maghiari din Târgu Mureş, László Márton, a declarat azi Agenţiei ungare de Presă MTI, că înainte cu două săptămâni de sesiunea de iarnă, care a început luni, la UMFST a fost introdusă o reglemenentare potrivit căreia la secţiile cu predare în limbile română, engleză şi maghiară examenele vor fi susţinute pe baza aceloraşi subiecte şi punctaj. Această reglementare a fost adoptată de Senatul universităţii în lipsa reprezentanţilor secţiei maghiare, care o consideră o discriminare.
Şeful secţiei maghiare, profesorul Szabó Béla a declarat anterior pentru Agenţia de Presă MTI că noul sistem de examinare este discriminatoriu:
„Dacă profesorii maghiari vor traduce subiectele de examen stabilite de colegii lor români, ei vor avea un rol de rangul doi, iar dacă jumătate din subiecte vor fi elaborate de profesorii maghiari, atunci aceştia vor depune o muncă în plus, deoarece subiectele scrise în limba română vor trebui să fie traduse în limba maghiară, iar cele scrise în limba maghiară, în limba română. Dat fiind faptul că profesorii români nu vorbesc limba maghiară, nu vor putea să îşi asume această sarcină”
Un articol publicat în ediţia de sâmbătă a ziarului clujean Népújság, îl citează pe prorectorul Előd Nagy, potrivit căruia majoritatea profesorilor maghiari ai universităţii au precizat ferm, prin semnături, că refuză acest mod de examinare şi că subiectele de examen trebuie să fie alcătuite în mod de sine stătător, dar trebuie să aibă gradul de dificultate similar, un stil şi punctaj similar. Potrivit ziarului Népújság, acest sistem comun de examinare reprezintă o problemă, deoarece obligă la folosirea unei bibliografii comune şi exclude din învăţământ cărţile de specialitate scrise în limba maghiară, dar care nu sunt traduse în limba română, menţionează sursa citată.