Afaceriștii români se uită mai atent la bani și nu mai sunt atât de risipitori
Publicat de Corina Muntean, 27 septembrie 2021, 10:06
Pandemia este cea care a schimbat modul în care antreprenorii se raportează la cifre. Astfel, odată cu instalarea crizei din perioada pandemiei, 31,5% din antreprenori au declarat că lucrează mai prudent şi gestionează mai atent cheltuielile, iar 29,6% din ei sunt mai atenţi la cash-flow şi la întârzierile în recuperarea banilor de la clienţi. Conform studiului ‘Raportarea Financiară la Antreprenori’, realizat de Trusted Advisor Strategy & Finance, aproape 15% din întreprinzători își amână deciziile de investiţie şi fac totodată mai multe evaluări înainte de a aproba o investiţie, iar în aceeași măsură antreprenorii au declarată că nu au făcut schimbări. Potrivit cercetării, din cauza pandemiei, bugetul iniţial al antreprenorilor a avut de suferit. Astfel, 35,2% au decis tăieri în categoriile de cheltuieli care nu afectau imediat continuarea afacerii; 22,2% au redus cheltuielile administrative; 22,2% au beneficiat de un context pozitiv şi au investit pentru dezvoltarea capacităţilor de producţie şi livrare; 11,1% au făcut restructurări de personal; 5,6% au redus bugetul de marketing; iar 3,7% din antreprenori au oprit parţial capacităţi de producţie şi distribuţie.
Oamenii de afaceri spun că îşi doresc sprijin în zona strategiei financiare pentru: definirea şi implementarea unui Tablou de Bord cu ajutorul căruia să-și piloteze businessul (24,1% ); pentru consolidarea şi optimizarea mai multor tipuri de afaceri (22,2%); pentru calcule şi decizii investiţionale (14,8%); sau pentru analize de profitabilitate pe linii de business (14,8%). Pentru următoarea perioadă, antreprenorii au declarat ca prioritare creşterea profitabilităţii nete (46,3%); obţinerea de finanţări pentru investiţii (14,8%); capitalizarea firmei şi optimizarea indicatorilor financiari (13%); optimizare cash-flow (13%); creşterea marjelor (7,4%); sau obţinerea de finanţări pentru activitatea curentă (5,6%). În ceea ce priveşte relaţia cu departamentul financiar-contabil, o proporție covârșitoare din antreprenori de 51,9% declară că au nevoie de recomandări de optimizare a afacerii și -de asemenea- 55,5% din ei doresc mai multă proactivitate şi o comunicare mai bună a departamentelor financiare.
Ioana Arsenie, fondator al Trusted Advisor Strategy & Finance observă, totuși, ”o evoluţie pozitivă prin deschiderea şi înţelegerea nevoii de strategie şi finanţe, care au crescut vizibil la antreprenorii români, în contextul pandemiei.” Grija sporită față de gestionarea resurselor financiare ale companiilor antreprenoriale le-ar putea face pe astea mai puțin vulnerabile la șocurile piețelor și mai competitive în domeniul lor de activitate.
Studiul a fost elaborat pe un eşantion de 230 de respondenţi, companii antreprenoriale din România, care înregistrează o cifră de afaceri între 100 000 de euro şi 10 milioane de euro din oraşe precum Bucureşti, Cluj, Giurgiu, Ploieşti, Suceava, Arad, Sibiu, din sectoare ca producţie agricolă, de mobilier, e-commerce, consultanţă, horeca, automotive, medical, comerţ tradiţional, construcţii şi transporturi.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg.Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.