Afaceri cu flori
Publicat de Corina Muntean, 8 martie 2024, 11:57
Fără doar și poate că businessul cu flori este, primăvara, ”în floare”. Potrivit calculelor unui economist, Mărţişorul şi Ziua Femeii generează un record istoric de vânzări pe piaţa florilor, care poate urca anul acesta la peste 40 de milioane de euro.
Zilele de 1 şi 8 Martie reprezintă vârful vânzărilor pentru florării din România, cu peste 2,5 milioane de buchete vândute în aceste zile. Piaţa florilor va atinge un nou record istoric de vânzări, de aproape 40 milioane de euro, conform calculelor rezultate dintr-un nou studiu realizat de compania de consultanţă Frames.
Dincolo de mărţişoare, de cadouri de tot felul, florile reprezintă, în aceste zile, cel mai vândut produs din România. Potrivit analiştilor, dinamica spectaculoasă a vânzărilor ţine în primul rând de scumpirea semnificativă a florilor, fapt care a dus la creșterea cifrei de afaceri a celor peste 7.700 de firme ce activează în aceste sector.
În ceea ce priveşte oferta, cele mai căutate flori, în această perioadă, sunt ghioceii, freziile, zambilele, lalelele sau narcisele. Dincolo de florile de sezon, la mare căutare rămân, în continuare, trandafirii, consideraţi simbolul iubirii.
„Există însă şi o cerere tot mai mare de buchete personalizate, care includ diverse cadouri şi elemente de decor din plante şi flori exotice”, afirmă analiştii.
Ultimul an pentru care Ministerul Finanţelor prezintă datele financiare finale, 2022, a dus business-ul cu flori din România la 2,2 miliarde de lei.
„Piaţa florilor s-a dezvoltat spectaculos în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor s-a dublat în decurs de 10 ani, la fel ca şi cel al angajaţilor. Dezvoltarea semnificativă a afacerilor a venit atât pe fondul creşterii interesului investitorilor pentru acest domeniu cât mai ales ca urmare a reducerii semnificative a pieţei negre și a evaziunii fiscale din acest sector”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Cele mai multe flori vândute pe piaţa românească vin din import – aproximativ 80%, restul fiind acoperit din producţia locală.
Potrivit analizei Frames, comerţul cu amănuntul al florilor din România s-a diversificat foarte mult în privinţa ofertei de servicii. De la florăriile de cartier s-a ajuns la site-uri web şi aplicaţii de smartphone prin intermediul cărora poţi comanda oriunde te găsești o gamă variată de flori şi produse asociate din zona cadourilor. De la clasicele buchete s-a ajuns la aranjamente florale spectaculoase, personalizate, în ton cu sezonalitatea, cu momentele speciale din viaţa celor care le primesc.
Anul 2024 va fi o adevărată bornă pentru această piaţă, în condiţiile în care modificările fiscale şi inflaţia se află în prim-plan. Vom asista, cel mai probabil, la o accentuare a fenomenului de concentrare a pieţei, mai ales pe sectorul de distribuţie, în ton cu evoluţia veniturilor populaţiei şi extinderea obiceiurilor de consum, conchide Adrian Negrescu.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Tg. Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.