Același produs agroalimentar diferă calitativ în România față de alte țări din UE
Publicat de MIRELA ROTAR, 13 ianuarie 2022, 14:05
Asociația InfoCons a lansat alerta privind existența, de mai mulți ani, a unui dublu standard al calității la produsele din Europa, adică un produs poate conține ingrediente diferite, în funcție de țara în care este comercializat.
Deși în România cumpărăm produse cu ambalaje identice, poate la un preț mai mare, totuși calitatea acestora nu se compara cu a celor din alte țări, spune președintele InfoCons, Sorin Mierlea. Potrivit acestuia, Comisia Europeană a finanțat demersuri de stopare a acestui fenomen ce afectează mai ales țările din centrul și estul Europei, unde, din 104 produse studiate, jumătate prezintă diferențe:
Dublu standard înseamnă și cetățenie europeană de două ranguri, calitate de două ranguri pentru aceeași gamă de produse. Normal ar fi ca același produs, de la același fabricant cu același ambalaj, la Paris, la Budapesta și la București să aibă aceeași calitate, aceleași ingredient, iar dacă cumva există ceva diferit, să fie un alt brand, un alt produs sau o altă denumire a produsului respectiv. La noi, conceptul de dublu standard încă apare după 30 de ani, în care rugam pe cineva care mergea în vest, să ne aducă detergent sau hârtie igienică sau să ne aducă o ciocolată sau o băutură carbogazoasă sau un parfum. Și astăzi se întâmplă la fel și s-a dovedit că parfumul miroase mai mult, detergentul spală mai bine, ciocolata este cu mai multă cacao iar guma de mestecat are mai puține E-uri.
InfoCons face apel atât la europarlamentarii români, care ar trebui să ia atitudine, cât și la consumatori, pentru a pune presiune asupra autorităților dacă remarcă diferenţe la produse. Aceştia pot apela numărul unic de protecție a consumatorului, 021 9551.
Valeriu Russu