Abandonul școlar, la cote alarmante în România
Publicat de radiomures, 6 octombrie 2017, 12:24
Organizația Salvați Copiii România solicită autorităților să ia măsuri urgente pentru a reduce acest fenomen, care depășește 12 procente în țara noastră.
În Europa, doar Republica Moldova și Macedonia ne depășesc la acest capitol.
În jur de 35.000 de copii abandonează școala pe parcurs, iar aproape 300.000 se află complet în afara școlii, anual.
De asemenea, 70% dintre copiii romi nu frecventează nici o unitate de învățământ, în timp ce aproximativ 20% din totalul tinerilor renunță timpuriu la școală, fiind astfel în imposibilitatea de a-și găsi un loc de muncă.
Directorul de programe din cadrul Organizației Salvați Copiii, George Roman:
Când vorbim despre abandon, vorbim despre diferența dintre elevii care încep un an școlar și al celor care finalizează respectivul an școlar. La nivel național, avem un procent de 2%, deci 2 din 100 de copii părăsesc învățământul primar și gimnazial. Apoi, avem copii care nu pot apărea în statistica abandonului școlar pentru că ei nu intră în nici o instituție de învățământ. Ei nu ajung la școală. Avem copii înafara școlii cu un procent foarte ridicat. O treime, în jur de 79.000, dintre copii care se află înafara școlii sunt copii cu vârsta învățământului primar.”
O altă problemă semnalată de Organizația Salvați Copiii este rata crescută de sărăcie în rândul copiilor.
Revine directorul de programe, George Roman:
Ar trebuie să fie deschisă o dezbatere națională cu privire la măsurile care trebuie luate în următoarea perioadă ca să reduce ratele de abandon. Știm că există comunități izolate în care abandonul școlar este extrem de ridicat. Există probleme majore cu privire la infrastructura școlară și, nu în ultimul rând, starea generală de sărăcie, mai mult de 50% fiind în risc de sărăcie și excluziune socială, în condițiile în care în România, adulții sunt afectați de sărăcie în proporție de 38%.”
Una dintre măsurile cele mai eficiente de menținere a copiilor vulnerabili în școală este programul „Școala după Școală”.
Prin intermediul acestuia, copiii beneficiază de asistență pedagogică, psihologică, dar mai ales de un mediu social stabil și siguranță.
Cristina Bulbescu