Abandonul școlar este în creștere
Publicat de MIRELA ROTAR, 3 septembrie 2021, 15:44 / actualizat: 5 septembrie 2021, 13:47
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, s-a arătat îngrijorat în privinţa abandonului şcolar, un fenomen negativ, în creștere în ultimii ani.
România și-a asumat anul trecut o creștere de 11% a absenteismului, dar s-a realizat aproape 16%, în condițiile în care media Uniunii Europene a fost de 10%.
Autoritățile încearcă să ia măsuri în primul rând pentru combaterea sărăciei, care îi ține pe copii departe de școală, dar și pentru educarea comunităților de unde provin aceștia.
Inspectorul școlar general adjunct al județului Mureș, Antoniu Berar:
S-au luat măsuri prin care să fie sprijinite populațiile de elevi proveniți din medii dezavantajate, elevi rromi sau elevi cu cerințe educaționale speciale. Am demarat un protocol de colaborare cu Direcția de Asistență Socială din cadrul Primăriei Târgu Mureș prin care dorim să prevenim acest abandon școlar.
Președintele Sindicatului ”Spiru Haret” Mureș, Maria Rezi, spune că una dintre cele mai bune soluții este investiția în cadrele didactice, care îi pot motiva pe copii să învețe:
În mediul rural nu ajung cadre foarte bine pregătite pentru că cele care sunt foarte bine pregătite, la titularizare, la toate examenele pe care le au, fac tot posibilul să fie în școli foarte bune, și e normal ca omul să tindă spre ceva foarte bun și atunci, în mediul rural, mai ales în satele îndepărtate, ajung cadre didactice calificate sau necalificate, și acest lucru duce și la abandon școlar.
O altă soluție, spune Maria Rezi, este reînființarea școlii profesionale, care va da șansa la o carieră și copiilor mai puțin atrași de carte:
Ceea ce e grav este faptul că s-au desființat școlile profesionale și încă nu suntem în stare să le reînființăm în așa fel încât învățământul dual, de care tot se povestește dar nimeni nu îl explică, ar da posibilitatea să se diminueze cu mult abandonul școlar, să îi pregătim pe acești copii din mediul rural, din satele îndepărtate, să îi pregătim spre ceva anume.
Problemele învățământului continuă și cu un procent mare a analfabeților, care nu reușesc să atingă criterii minime de performanță. Acesta a crescut în doar 3 ani de la 38 la 41%.
Raluca Creț