12 mureșeni au făcut reclamații la OPC din cauza anulării concediilor
Publicat de MIRELA ROTAR, 19 mai 2020, 12:50 / actualizat: 20 mai 2020, 20:34
O dată cu anularea concediilor, mureșenii și-au cerut banii înapoi pe biletele cumpărate înainte de pandemie sau au cerut reprogramări.
Nu în toate cazurile s-a ajuns la un consens, iar aici a intervenit protecția consumatorilor.
La Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Mureş au fost înregistrate 12 reclamații, 5 dintre ele au fost soluționate, iar turiștii și-au primit banii înapoi, fiind vorba de hoteluri și pensiuni din Mureș.
Alte 7 au fost direcționate către județele unde tur operatorii reclamați își au sediul. Comisarul șef al CJPC Mureș, Liviu Todoran:
Au existat mai multe reclamații, care se refereau direct sau indirect la operatorii în turism. Erau și operatori în turism care urmau să ia legătura să facă plățile în străinătate, operatori care au susținut că au făcut plățile, și operatori de pe teritoriul României, pensiuni, hoteluri.
Liviu Todoran a precizat că turiștii au de optat între a solicita banii înapoi și a-și reprograma concediile:
În contractele de achiziționare a pachetelor turistice sunt și clauzele speciale. Una din clauzele speciale este forța majoră. Perioada de pandemie este considerată una din forțele majore care a apărut, iar aceasta înseamnă că trebuie returnată întreaga sumă, care era ori avans, ori plata integrală.
Tot pe ideea reprogramării merg și agențiile de turism. Ioan Ceușan, directorul unei agenții de turism din Târgu Mureș, a arătat că este un întreg circuit al plăților care deja s-au realizat și este greu de recuperat întreaga sumă:
De regulă, s-a mers pe reprogramare. Tur operatorii care au chartere au mers pe ideea reprogramării, inclusiv până în finalul anului 2021. În principiu, lumea a fost de acord. E foarte greu să faci restituiri de sume, care s-au încasat, pentru că s-au trimis mai departe la furnizori, furnizorii la tur operatorii care au chartere, tur operatorii au dat la hoteluri, la companiile care operează zborurile, e foarte greu de recuperat, să creadă cineva că se pot recupera acești bani în totalitate, la nivelul nostru, ca noi să îi restituim. De regulă, turiștii au înțeles acest fenomen.
OPC îi sfătuiește pe consumatori ca, acolo unde nu doresc reprogramare, ci restituirea sumelor, să negocieze cu operatorii un program de reeșalonare, pentru a nu se bloca activitatea agenților economici.
Raluca Creț