Școli din șapte comune mureșene încă au probleme cu apa și toaletele
Publicat de Corina Muntean, 8 decembrie 2020, 16:04
Aceste școli încă nu au autorizație sanitară de funcționare, dar la toate se desfășoară în acest moment lucrări de construcție și modernizare.
Acolo unde procesul educațional a fost afectat, copiii au fost mutați temporar, atunci când școala nu se desfășura online, în alte unități de învățământ.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Mureș, Camelia Irimie Matei:
Comuna Band, Școala Primară Oroiu, există apă curentă în unitatea școlară, în schimb grupul sanitar este neconform. La Școala Primară Petea, nu există apă curentă și nici grup sanitar. La Școala Gimnazială Băgaciu există apă curentă, există grup sanitar neconform, adică toaletă uscată în curte, însă nu există autorizație sanitară de funcționare pentru una din cele trei clădiri. La Școala Gimnazială Szentiványi Gălești, există apă curentă, la fel și grup sanitar. La Școala Gimnazială Vasile Pop, Grebenișu de Câmpie, există apă curentă și grup sanitar, la grădinița cu program normal din Grebenișul de Câmpie există puț cu hidrofor și grup sanitar. Pentru Școala Gimnazială Valea Sânpetrului, nu există grup sanitar, toalete de interior, există apă curentă și puț cu hidrofor. În comuna Hodoșa, pentru Școala Primară Ihod, autoritatea publică locală va depune cerere pentru containere sanitare. În comuna Vărgata, Școala Primară Grâușorul și Școala Primară Vadu, ambele unități de învățământ sunt în renovare, cu grupuri sanitare. Școala primară Viișoara are apă curentă și grup sanitar, se desfășoară lucrări de extindere și reabilitare pentru clădirea existentă.
Inspectorul școlar general adjunct al județului Harghita, Cristinel Glodeanu, a arătat că primăriile se uită și la evoluția numărului de copii și nu mai investesc acolo unde școlile și grădinițele pot rămâne fără activitate:
Am avut posibilitatea de a introduce apa în unitățile de învățământ pe un program al Ministerului Educației și Cercetării și nu am avut solicitări din partea autorităților locale. Fie numărul elevilor se reduce și atunci nu se mai justifica acea investiție, pentru că ar fi însemnat ca numărul de elevi să rămână acolo, dacă ar fi participat la acele proiecte sau sunt în continuare alte proiecte în derulare. Am avut proiecte pe PNDL sau am avut cazuri când, de exemplu, au fost finanțate diferite grădinițe. În aceste condiții nu se justifică introducerea apei într-o grădiniță care nu va mai fi folosită anul viitor sau la terminarea și recepționarea clădirii respective.
Guvernul a aprobat săptămâna trecută Acordul de principiu privind contractarea de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare a unui împrumut, în valoare de aproximativ 100 milioane de euro, pentru susținerea proiectului „Școli mai sigure, incluzive și sustenabile”.
Școlile ce urmează a fi selectate se află în aria cu cel mai mare risc seismic din România (București și județul Ilfov), precum și în județele Buzău, Vrancea, Prahova, Argeș, Brăila, Galați, Iași.
Raluca Creț