Producători de legume, fructe şi produse tradiţionale vor înregistra anul acesta vânzări în creștere
Publicat de Corina Muntean, 27 noiembrie 2020, 11:29
Producătorii de legume, fructe şi produse tradiţionale din Food Hub, un program lansat de Romanian American – Foundation pentru susţinerea micilor antreprenori din agricultură, vor înregistra anul acesta vânzări în creștere, la aproape dublu comparativ cu 2019. Și asta, cu toate greutățile întâmpinate în pandemie.
Asocierea în business a micilor întreprinzători le oferă marele avantaj de a fi reprezentativi pe o piață din ce în ce mai încărcată de oferte, iar acest aspect poate fi cel mai bine demonstrat de rezultatele centrelor food –hub. Food Hub este un program lansat în 2017 pentru sprijinirea producătorilor agricoli. Programul a fost creat cu finanţarea Romanian-American Foundation şi sub coordonarea Fundaţiei Civitas pentru Societatea Civilă -Filiala Cluj-Napoca.
Programul constă în susţinerea prin finanţare şi training a patru centre (food hub-uri) care colectează şi comercializează produsele micilor antreprenori agricoli din patru zone: Bucovina, Cluj-Napoca, Iaşi şi Odorheiul Secuiesc. Fiecare din cele patru hub-uri este o întreprindere socială şi este coordonat de câte un ONG. Anul trecut reţeaua de hub-uri a înregistrat anul trecut vânzări totale de aproximativ 325.000 de dolari, iar pentru anul acesta estimările sunt în jurul a 600.000 de dolari. Creşterea este susţinută de avansul comenzilor online ca urmare a pandemiei de Covid-19, dar şi de schimbarea strategiei de vânzări şi marketing.
Cele patru hub-uri sunt Nod Verde (Cluj-Napoca), Cumsecade / Helyenvalo (Odorheiu Secuiesc), Roade şi Merinde (Iaşi) şi Nord Natural (Bucovina) şi integrează aproximativ 1.200 de producători: cultivatori de fructe şi legume, producători de alimente tradiţionale pe bază de lapte, carne, fructe şi legume. Majoritatea sunt antreprenori tineri, până în 45 – 50 de ani, care îşi doresc dezvoltarea afacerii.
De anul acesta fiecare food hub are şi magazin online şi fizic, mai puţin centrul de la Cluj care ia în considerare deschiderea unui magazin fizic în perioada următoare. Produsele cel mai bine vândute variază în funcţie de zonă şi de anotimp. În timp ce vara cel mai bine se vând fructele şi legumele, în restul anului predomină alimentele tradiţionale (produse din carne, brânză, dulceaţă miere, zacuscă, etc.). Majoritatea clienţilor sunt femei cu vârsta între 25 şi 45 de ani, cu copii și care sunt interesate de calitatea alimentaţiei familiei.
Odată cu creşterea numărului de comenzi online, se observă o diversificare a clienţilor pe categorii de vârstă. Cele mai mari provocări pentru majoritatea producătorilor sunt distribuţia rapidă a produselor (maximum 24-48 de ore), diversificarea portofoliului şi asigurarea permanentă a calităţii produselor.
Investiţia RAF în acest program este de aproximativ 1,5 milioane de dolari, iar roadele încep deja să se vadă.
Autor: Virgil Natea
Editor: Corina Muntean
Rubrica Buzunare pline este o rubrică de profil economic realizată de Virgil Natea. Ea poate fi ascultată la Radio Târgu Mureș, pe frecvențele de 102,9 FM și 98,9 FM, 94,9 FM-Borsec, de luni până vineri, în emisiunea Pulsul Zilei, la ora 11,40 și, în reluare, în emisiunea Sens unic la ora 16,45.
Sursa: www.agerpres.ro